Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223 ... 488  Nästa
Vad har du gjort idag? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Vad har du gjort idag?
Haft son och hans två vänner till Nordstan på tex mex- och pizzabuffé. Lite rörigt men det gick fort och lätt faktiskt. Jäkligt mätt än :lol:

30 oktober 2012, 21:51
Moderator
Incognita skrev:
Hoppas att både Orange och kullan mår bättre snart.

Idag seminariebehandlades min text, och det blev ett väldigt bra seminarium. För bra. Nu är jag överstimulerad och folkilsk. Jag fick väldigt bra synpunkter på texten som kan lyfta den rejält, men det innebär samtidigt att jag måste teoretisera på ett sätt som är jobbigt och skära bort en del metaforer som var roliga och flytta runt en del i dispositionen, förenkla somt och komplicera annat... Och jag vill inte att det skall bli en tråkig teoritung text som ingen orkar ta till sig. Själva dramat i episoden får inte komma i skymundan, för det är starkt.

Och så det där jobbiga med att enter inte är logiska i sina förgivettaganden, så för att de skall fatta måste jag skriva mindre logiskt - när det är så enkelt att tänka logiskt. :x Och att det inte finns några roliga ord kvar att använda när man rensar bort bland alla metaforer som kan leda tankarna fel. Kan väl inte jag hjälpa att språket bygger på feltänk från grunden! "Alla" bra metaforer reifierar och får det att låta som att saker händer inne i huvudet på folk istället för mellan dem, och är statiska istället för dynamiska. Och jag vill inte skriva på tråkspråk!

Nu låter det som att jag blev sågad. Det blev jag inte. Jag blev faktiskt ganska rosad. Det var kul. Så frustrerande bara att alla vetenskapliga begrepp och vardagliga uttryck och metaforer trasslar in sig så i varandra och mot varandra på olika sätt att det inte går att både vara klar och tydlig och fånga det där komplexa, mångbottnade, kalejdoskopiska gytter som utgör livet.

Jag skulle vilja skriva en massa bokkapitel om en och samma episod för att fånga alla de draman som pågår samtidigt, med olika teoretiska fokus, olika nivåer, olika slags kontext, olika deltagares perspektiv, etc. - och så på något sätt foga samman alltsammans så att det "makes sense".

Det känns som att jag tänker i för många dimensioner samtidigt just nu.

... och det låter som en av mina gamla drömmar (från tiden jag trodde jag skulle komma att orka något). Kanske får man välja den version "de" vill ha och som passar i det här sammanhanget och spara resten i en yttre och/eller inre låda till senare... saker kan ju gro så också. Eventuellt ta "utvikningar", verbala vinjetter, i form av fotnoter eller finstilt? Vet inte hur mycket som kan rymmas inom branschens ramar.

Roligt med berömmet! Visste väl det. Tycker mig kunna utläsa att texten också inspirerade sina kritiker.

30 oktober 2012, 22:12
Moderator
Nja, jag vill ju också göra en annan version nu. Jag skall skriva den version jag vill ha. Det är bara det att jag vill för mycket. Man kan inte ha med för mycket i en och samma text. Livet är så rörigt att det inte blir vare sig trovärdigt eller begripligt om man inte sållar i det. Det stör mig.

30 oktober 2012, 23:09
Moderator
Två långa tungvrickande bisatsstinna kapitel av blodigt våld och ond bråd död senare är ungen tillbörligt nattad och sövd. Hade glömt hur boken var... :?

30 oktober 2012, 23:13
Medlem
Lyssnat på SMH i flera timmar, speciellt en liten snutt i slutet som bara är såååååå bra.
Det hände en massa annat med som jag inte ens orkar tänka på.

31 oktober 2012, 00:12
Medlem
Varit vid vallen

31 oktober 2012, 19:03
Moderator
Dagen började väldigt jobbigt, med stress och irritation. Det är ju lovvecka, så jag har inte hjälp av skolskjuts som annars (vi har ju så särskilda behov, min son och jag). Sonen skulle vara på plats i tid för en teaterpjäs, och jag hade ett viktigt seminarium att hinna till. Det har blivit jobbigare att pendla igen, med färre avgångar, och det går inte att planera tidpassning så bra vare sig med mig eller min son - och särskilt inte när vi skall försöka samordna oss. Mardrömsscenario!

Dessutom visade det sig att mitt pendlarkort hade gått ut i datum. Logistiken kring att fylla på det komplicerar ytterligare, om man säger så. Dessutom befinner sig mina pengar just nu i cyberrymden mellan lönekontot och kredtikortet som de behövde komma in på... Ja, jag har klantat mig. Så det blev till att betala småfjuttsdistanser med reskassan istället och planka den dyra delen. :oops: Men jag betalade lika mycket som för en dygnsbiljett som hade täckt alltsammans - det vara bara det att jag inte kunde köpa dygnsbiljetten där jag behövde den akut. Så jag gjorde fel men tycker ändå att det blev moraliskt rätt, för ingen har förlorat pengar på mig. Jämfört med om jag hade kunnat köpa månadskortet idag är jag rätt säker på att de har tjänat pengar på mig. Det som känns värst är att jag var tvungen att spela en del teater för att undkomma kontroll. Moralisk gråzon (hm... nåja), men ibland måste det bara funka.

Så jag anlände till jobbet med andan i halsen och skamsen och för sent till ett fullsatt seminarium som redan varit igång ett tag, med två väskor och ytterkläder och matlåda och allt. Rummet var fullsatt, som sagt, så jag var tvungen att i princip sätta mig bredvid vår gästforskare som höll i det. Klumpig och flaxig och i avsaknad av grundläggande kroppskännedom som jag är kan ni ju tänka er hur diskret det blev...

31 oktober 2012, 20:02
Moderator
Och ungefär det första jag gjorde var att avbryta med en fråga. :oops: Men jag hade en stark känsla av att just den frågan precis just då skulle ha stor betydelse för hur den efterföljande diskussionen skulle veckla ut sig. Och det hade den faktiskt. Och det blev väldigt bra. Så nu skall vi skriva om det tillsammans.

Och plötsligt genererar jag ny teoribildning. :shock:

31 oktober 2012, 20:20
Moderator
Har varit tvungen att säga hejdå till den där gästforskaren idag. Nu åker han hem igen. :( Han har haft stor betydelse för mig sedan jag första gången presenterade egna analyser av mina data som doktorand på en workshop jag aldrig glömmer (där satt internationella giganter och skvallrade familjärt om andra internationella giganter och bytte idéer med varandra - historiens vingslag! - och alla lyssnade de på mig i en timme och diskuterade sedan mina analyser i flera dagar, under strandpromenader i osannolikt vacker solnedgång). Han har blivit som en mentor för mig. Vi har träffats i olika sammanhang, och han har alltid följt min utveckling, intresserat sig, sett vad det är jag vill göra och givit fantastisk feed-back.

Dessutom är jag ganska säker på att han har Tourette. Bara det har betytt massor för mig. Jag har nämligen skämts enormt för mina tics under uppväxten.

31 oktober 2012, 21:04
Moderator
Och så har jag, inspirerad av dagens seminarium, fått rätsida på vad det är jag behöver göra med mitt bokkapitel för att verkligen skriva fram mina poänger. Det kommer att bli SÅ mycket bättre! Det känns jätteskönt. Boken kommer att ges ut på Oxford University Press (antagligen inte förrän 2014) och innehålla en del riktigt stora namn inom forskningsfältet.

Och nu har jag läst vidare i Skriet från vildmarken för min son, som nu sover sött.

Tidigare under kvällen var jag tvungen att förklara varför vissa ord är så förskräckligt fula, vad det innebär att kalla någon t.ex. "hora" och hur någon överhuvudtaget kan hamna i en sådan situation att man upplever sin egen kropp och en del av sitt liv som någonting så lite värt att man kan sälja det. Samt förklara pedofili och tankarna kring rättsväsendet...

Det har varit en allvarstyngd dag.

31 oktober 2012, 22:44
Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223 ... 488  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.