Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
CodeRedAlert
Medlem
|
Re: Mattråd!
Du, den är god! Åt en sådan i förrgår senast.
Idag stekte jag plättar i stora ...hättar. Gott och inte det minsta nyttigt. Senare idag blir det en kikärtssallad.
|
14 november 2010, 20:44 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
*impad* Har du ett sån't där coolt plättjärn med flera små formar i samma panna?
Plättar har jag aldrig gjort - däremot (tunna) pannkakor och raggmunk (med råriven potatis) (vilket förresten är väldigt gott tillsammans med rivna morötter, llingonsylt (ja, den spanska varianten stavas med två 'l' - och uttalas naturligtvis därefter (appselutt)) och stekt fläst (mer fläsk än annat) (eller vanligt bacon)).
Jag gillar lakrits och jag gillar choklad, så, logiskt sett, borde ju kombinationen också vara god (och, som vi alla vet, är det ju enbart logik som styr hur väl två smaker gifter sig i munnens, bokstavligt, lilla håla).
|
14 november 2010, 20:51 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Jag har två(2) sådana plättlagg! Den första fick jag av en kollega som tyckte synd om mina barn som aldrig fick plättar och den andra sopfyndade jag, ca. två månader efter den givmilda tantens barmhärtiga gest, i min mors grovsoprum. Idag stekte jag plättar på båda samtidigt och rökte nästan ut hela huset på kuppen. Det blir mycket os av två rykande plättlagg, ska ni veta. Slutresultatet blev ändå delikat!
Det blev ju en liten historia!
|
14 november 2010, 21:04 |
|
|
dia3
Medlem
|
Potatisgratäng till lunch och pasta med champinjonsås till "middag"... Katten fick samma torrfoder som han fått de senaste åren. Kan någon ge förslag hur jag ska skämma bort honom?
|
15 november 2010, 00:06 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Katter skämmer man bort med (det här är inte speciellt hälsosamma alternativ allihop OBS!) tonfisk på burk ( inte kattfodervarianten), smörklickar, hela strömmingar, smältost med räk- eller skinksmak, ostbitar, kokt torsk, färska räkor (skala först), kattmynta, leverpastej, kattgräs. När det gäller torrfoder så ska man köpa de dyrare varianterna som inte innehåller...salt? eller vad det var som ger njursten osv. IAMS var ett bra märke förr i tiden men det var länge sedan jag ägdes av en katt.
|
15 november 2010, 00:21 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Exakt hur bär man sig åt för att få tag i färska räkor? De kokas och fryses på plats på fiskebåten ute till havs.
|
15 november 2010, 00:26 |
|
|
dia3
Medlem
|
Nej gud, det är ju som att betala för ingenting? 80% kan man hämta från vattenkranen hemma. Tonfiskkattfodermaten alltså.
|
15 november 2010, 00:29 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Jamen...döda, jättedöda, gamla räkor då.
Men ofrysna. Eller vadå? Har jag helt missuppfattat det här med räkor? En gång hittade jag en fryst räka som hade stelnat i en hemskt ångestfylld ställning! Med sträckt sjärt.
Jaha just ja, de kokas ju! Hello my name is bimbo.
|
15 november 2010, 00:30 |
|
|
chilehead
Medlem
|
Kokas = rätt Fryses = fel (åtminstone inte den delen som säljs ofrysta=färska) Men rimligen borde man kalla färska räkor för kokta räkor egentligen Samma med kräftor fast där ser man båda varianterna kokta kräftor och färska kräftor Tigerräkor kan man köpa okokta men då är de oftast frysta (undrar om de har frysts till döds)
|
15 november 2010, 01:24 |
|
|
Ufo
Medlem
|
ok, intressant
|
15 november 2010, 01:27 |
|