Tja, det är väl just en sådan koppling man inte kan göra utan vidare. Såvida vi inte definierar "kännande" avhängigt av "har komplext nervsystem", "har människoliknande nervsystem" eller så – varvid vi ratar det viktiga element av
varelsens egen upplevelse som är det första vi tänker på till vardags. Bäst att erkänna att den där nervsystemsparallellen är ett jämmerligt provisorium till kompensation för bristande empati, tycker jag. Även om den kanske är det bästa vi kan för vissa ändamål.
Och varelsens egen upplevelse kan vi vi inte veta vad som krävs för. Såvitt någon vet (såvitt jag vet). Eller hur en upplevelse med en eller annan sorts, enklare eller komplexare, nervsystem, skulle... upplevas.
En del forskare eller "spekulanter", läste jag någonstans, var rentav inne på om nervsystemet kanske snarare hade en gallrande, bromsande eller strukturerande funktion för intryck som i grunden togs emot på något helt eller delvis annat sätt. I så fall kanske huvudregeln skulle vara att ju enklare nervsystem desto
mer upplever man. Givetvis förenklat även det, då, men i alla fall.
Och sedan blir ju frågan
vad det är man upplever, hur det nu än ser ut. De mönster vi tar för givna (från att det är tråkigt att leva i en trång hink, om inte ett sådant liv redan ryms inom ens naturliga instinkter, till att det är ett entydigt ont att bli dödad och uppäten för ett djur, men inte för en växtdel som inte växten skapar just för att ätas upp) kanske inte ser ut riktigt så överallt.
Vilket inte ska tas som propaganda för att bete oss som
vi tycker oetiskt. Nog tycker jag vi är skyldiga att bära oss så väl som möjligt åt där. Men att vidga perspektiven kan väl aldrig vara skadligt. Eller, hm, sällan åtminstone...