Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Schueberird
Medlem
|
Re: Mattråd!
Drogtorka.
|
5 juli 2019, 21:10 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Vattenmelonistärningar! Måste testa.
Min syster var här och gjorde en jättegod och superenkel soppa av blomkål: Koka några blomkål, mixa, i med philadelfiaost och lite mer vatten, örtsalt och ät.
|
7 juli 2019, 19:14 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Då blir det blomkålssoppa ikväll då.
|
8 juli 2019, 17:38 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Igår gjorde jag för övrigt chokladdoppade lakritskolasnittar utan choklad och istället för granulat tog jag lakritspulver -- dubbla mängden. Jag var tvungen att provsmaka ungefär en tredjedel av degen för att vara helt säker på att jag gillade den innan jag satte igång gräddningen. Chokladen hamnade senare i frukostfilen.
|
8 juli 2019, 17:42 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Tack för tipset. Jag brynte en gul lök, vitlök, hade i färsk dill och timjan, stoppade ner ett blomkålshuvud, täckte med vatten och lät koka tills blomkålen var mjuk. Ett paket ost (200 g), salt och limesaft (½ lime) plus aningen vitpeppar. Serverade med rökt lax, hackad timjan och några dillvippor.
|
8 juli 2019, 23:27 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Salt, lök, vitlök, dill och timjan (och lime + vitpeppar) var alltså istället för örtsaltet (som dock innehåller en hel del mer) och jag behövde använda löken innan den blev för gammal (ena var redan mjuk så den slängdes).
|
9 juli 2019, 14:15 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Den mystiska ingrediensen ät blev det två tallrikar av; det var alltså tal om en rekursiv ingrediens.
|
9 juli 2019, 22:37 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Måste testa din omgjorda variant av detta systerrecept här näst!
|
10 juli 2019, 01:07 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Det kan bli som ett stafettrecept... eller viskleken... ...eller som när man automatöversätter fram och tillbaka mellan olika språk:
|
10 juli 2019, 03:58 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Jag är på! Dock kan det ta år emellan stafettpinnarna i receptform. Just nu har vi inte ens någon frys då den pajade och reparatören lovade oss en ny. Om tre veckor. Industrisemestereffekten. Vet inte hur en frys länkar till en blomkålssoppa men...i alla fall. Den gemensamma nämnaren är kanske köket.
|
10 juli 2019, 20:59 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|