Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Schueberird
Medlem
|
Re: Mattråd!
Mitt recept blev som följer (halv sats): 90 g kokosmjöl 30 g potatismjöl 1 tsk chiafrön 53 g socker 40 g ljus sirap ¼ dl vatten 38 g smör 2 tsk pepparkakskrydda 1 krm bikarbonat
Mjölet mätte jag upp enligt angivna mått, men använde bara ungefär ¾. Enligt beräkningarna ska det vara 36 gram sirap, men det blev 40 (man är ju som lite rebell, va'... walkar lite on the wild side, liksom...). Fröna mortlade jag och lät ligga i blöt i vattnet en stund. I övrigt följde jag det ursprungliga receptet.
Pepparkakskryddan består av 2 delar malen ingefära, 2 delar kanel, 1 del mortlade kardemummafrön och 1 del mald kryddnejlika.
|
1 mars 2019, 03:38 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Nu testar jag med 60 gram kokosmjöl (inget potatismjöl, eftersom det var slut) och 36 gram sirap, plus lite extra vatten och bakpulver iställt för bikarbonat, så får vi se vad som händer den här gången. Jag ska försöka kavla degen jämntunnare också.
|
1 mars 2019, 04:16 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Lycka till! Berätta gärna hur det gick!
|
1 mars 2019, 19:28 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jag lyckades få degen jämntunn den här gången, så det var en klar förbättring. Jag lät kakorna torka i ugnen på hundra grader med luckan på glänt i ungefär två timmar. Resultatet är ganska mycket detsamma som tidigare förutom att kakorna är tunnare nu.
Det här låter annars om ett fall för han Blumenthal: Vi skickar en lista med tillåtna ingredienser och sedan får han ägna tre år åt att ta fram den perfekta pepparkakan.
|
1 mars 2019, 21:14 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Risken är förstås att hans recept kommer kräva ett laboratorium snarare än ett kök...
|
1 mars 2019, 21:54 |
|
|
nallen
Medlem
|
Hestons kök är ju laboratorium
|
2 mars 2019, 09:49 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
...vilket innebär att receptet kan bli svårt att laga enligt i ett vanligt, dödligt kök. "Låt degen vila över natten i perfekt vakuum nedkyld till -1 Kelvin (sic!). Värm sedan snabbt upp den med hjälp av en fissionsreaktor och tryckluft i exakt 3 millisekunder."
|
4 mars 2019, 07:27 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Man kan inte klaga på vaghet i det receptet i alla fall.
|
6 mars 2019, 21:13 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Mitt favoritsocker, muscovado, finns nu också i form av sirap, vilket jag vet eftersom jag just impulsköpt det. Dags att ersätta sirapen i alla recept med muscovadosirap... Först ut är chokladdoppade lakritskolasnittar, men först måste jag ta ett snack med min lokala lakritslangare och fylla på granulatförrådet.
|
2 juli 2019, 13:10 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jag har testat att frysa in vattenmelonstärningar för att ha i drinken. Det fungerar bra. Snyggt blir det också. Efteråt äter man upp dem, så det blir drink och dessert i ett.
|
4 juli 2019, 22:05 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|