Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Det fungerade faktiskt ganska bra. De smakar helt okej och doftade som typ pepparkaka under gräddningen. De känns lite mer som kex (med pepparkakssmak) än kaffebröd. Lite smör och ost på skulle säkert fungera.

Jag lyckades inte få degen jämntjock, så jag tog bort ytterbitarna och gräddar nu innerbitarna 5 minuter till. Nästa gång ska jag kavla degen tunnare även i mitten och kanske ha i mindre mängd mjöl. De tunnare bitarna var de som mest påminde om pepparkaka i sprödhet. Alla bitar höll ihop. Ytterbitarna blev ungefär 2-3 mm medan innerbitarna blev uppemot 5-6 mm. Det kanske är en bra idé att torka dem som man gör med skorpor!?

24 februari 2019, 18:46
Moderator
Ja, att torka dem på låg värme har jag gjort. Det blev bra. Kul att det funkade!

24 februari 2019, 18:49
Moderator
Bikarbonat funkar bra att ersätta med. Det har jag gjort ibland.

Cyanid låter ruggigt. Skumt.

24 februari 2019, 18:52
Medlem
Incognita skrev:
Ja, att torka dem på låg värme har jag gjort. Det blev bra. Kul att det funkade!

Jag testar det.

Incognita skrev:
Bikarbonat funkar bra att ersätta med. Det har jag gjort ibland.

Frågan är dock vad det egentligen har för funktion (i dessa pepparkakor såväl som i traditionella) -- såvida inte ingefäran kan sägas fungera som tillräcklig syra, eller kan det vara så att bikarbonaten aktiveras även utan syra, men inte alls lika mycket som med? Om det blir en nästa gång skulle jag vilja pröva en deg med bakpulver, en med bikarbonat och en helt utan jäsmedel.

Citera:
Cyanid låter ruggigt. Skumt.

Jag googlade på det, men jag har inte hittat någon mer information än.

24 februari 2019, 19:12
Medlem
Praktikanten kommer in på fabrikskontoret och bara "Jag råkade tillsätta cyanid igen... förlåt..." och fabriksdirektören bara "äsch, inte igen... en gång till och det blir avdrag på lönen."

24 februari 2019, 19:15
Medlem
Citera:
Ny formula: nu utan cyanid

Bra säljargument...

24 februari 2019, 19:19
Moderator
Det finns ju kaliumcyanid i bittermandel. Kanske finns det även i kokos? Jag som äter mängder av kokos för att det är en av de grejer jag tål... :?

24 februari 2019, 19:42
Medlem
Ja, så kan det också vara... och så har de tagit bort det under tillverkningen. Eller så nämns det bara som just ett säljargument. På kokosoljsburken står det ingenting om cyanid.

24 februari 2019, 19:49
Moderator
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0304386X01002031

Jag sökte på ”cyanide cocoa nut”. Tydligen sitter det i skalet, och det finns även i t.ex. hasselnötsskal och persiko- och aprikoskärnor.

25 februari 2019, 02:54
Medlem
Aha, tack!

25 februari 2019, 19:19
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.