Ny tråd Svara på tråd  [ 3123 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186 ... 313  Nästa
Den stora nonsenstråden 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Den stora nonsenstråden
Zombie skrev:
Och det finns massor med andra saker, och har funnits ännu fler, som inte bygger på vetenskap med dagens (i bästa fall, bryts ofta mot) stringenskrav, men där vi får välja mellan ovetenskaplig tradition och att vara utan. Frånvaro av vetenskaplig bekräftelse är vad man får hålla till godo med när vetenskaplig bekräftelse inte finns. Utan den lilla glipan skulle inte våra liv fungera, om man så säger. Så inte heller det duger som skäl att avfärda vissa saker och inte andra.


Inom speciellt medicin finns förstås tradition som fungerar. Det är ibland en mindre systematisk insamling av erfarenhet snarare än rent humbug. Fast i de flesta sammanhang borde traditionellt uppkomna metoder kunna infogas i vetenskapen genom att utvärderas på samma sätt som alla andra metoder inom relevant område. Inom specifikt det medicinska fältet hindras detta genom att det inte går att patentera traditionella behandlingar. Det finns alternativa finansieringssystem för forskningen som skulle kunna fixa de konstiga incitamenten vi har idag. Det som kostar är de kliniska testerna och då kan man helt enkelt utlysa belöningar i storleksordning flera miljarder till den som levererar ett läkemedel med verkan över någon förutbestämd nivå. Sen blir det fritt att kopiera. Kräver i vanlig ordning global samordning eller att ett enskilt land är redo att finansiera nåt som andra länder kan utnyttja utan att betala. För ett stort land/block av länder som typ EU borde det vara rimligt.

Inom komplexa delar av medicinen typ psykiatri eller komplexa neurologiska sjukdomar med diffusa symptom finns fortfarande problem med den vetenskapliga metodiken, det får man väl erkänna.


24 mars 2013, 17:50
Medlem
Inlägg Re: Den stora nonsenstråden
Jag ser en viss likhet mellan smileys och pictogram.


24 mars 2013, 21:13
Medlem
Inlägg Re: Den stora nonsenstråden
:
Ufo skrev:
Jag ser en viss likhet mellan smileys och pictogram.

:33: ja jag vet det! :22: två smajli säger mer än 1000 ord!


24 mars 2013, 21:35
Medlem
Inlägg Re: Den stora nonsenstråden
Är ni ihop på nåt vis :lol:


24 mars 2013, 21:50
Medlem
Inlägg Re: Den stora nonsenstråden
Jag är förföljd av talet 7.


24 mars 2013, 21:55
Moderator
Inlägg Re: Den stora nonsenstråden
Meppe skrev:
Jag är förföljd av talet 7.

Inte så illa som 7k hoppas jag…


24 mars 2013, 21:58
Medlem
Inlägg Re: Den stora nonsenstråden
Zombie skrev:
Meppe skrev:
Jag är förföljd av talet 7.

Inte så illa som 7k hoppas jag…

7000 är faktiskt ett väldigt trevligt tal. Blev förtjust i det när jag som omväxling var till facebook vid senaste månadsskiftet. Nå, jag har något av en uppriktig vägran att kalla 7 ett magiskt tal. Du försvann, du han antagligen inte se mitt enorma vulkanutbrott för 3 månader sedan om att 7 är ett magiskt tal.


24 mars 2013, 22:09
Medlem
Inlägg Re: Den stora nonsenstråden
Och jo, jag håller på att flytta in i den här tråden. Kan väl lika bra passa på att underrätta alla som befinner sig i mitt framtida hem på det här forumet om att 12 är ett magiskt tal.


24 mars 2013, 22:18
Moderator
Inlägg Re: Den stora nonsenstråden
12 är ett av mina favorittal.


24 mars 2013, 22:25
Medlem
Inlägg Re: Den stora nonsenstråden
Incognita skrev:
12 är ett av mina favorittal.

Håller med.


24 mars 2013, 22:26
Ny tråd Svara på tråd  [ 3123 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186 ... 313  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron