Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 41  Nästa
Tråden för oss naturintresserade 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Det är ett elände att alla bra utekläder tycks hamna i något slags svart hål som med jämna mellanrum dyker upp på dagis, på frita och i skolan...

Men det var alltså ingen som hade någon aning om vad för slags holk det var? Såg en fladdermusholk också.


20 oktober 2012, 19:10
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Nej, holken undrar jag också vad den kan vara till. Kanske asp är inte bara träd och fisk, utan fågel också? Skulle kunna förklara fyrkantigheten...

Hur ser en fladdermusholk ut förresten?


20 oktober 2012, 19:20
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
*bildgooglar*

Oj, många träffar. Hmm... Möjligt att jag har sett en. Hmm...


20 oktober 2012, 19:22
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Så här, tror jag:

Bild


20 oktober 2012, 19:26
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Den där holken med fyrkantigt ingångshål tyckte jag mig ha sett någon gång, när jag läst om olika specialholkar. Kom dock inte på det (har inte varit mer än måttligt allmänbildad på området, och även det varierat alltefter om jag på något sätt hållit på med natur- och miljöfrågor), men har gått tillbaka till sådant jag sparat från tidigare. Från en av länkarna, som i och för sig inte längre var aktuell, kom jag hur som helst vidare till följande sida - på Naturhistoriska riksmuseet:

http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/djur/faglar/fagelholkar.1086.html

Där finns den med på bild med länk till en egen sida om fågelholk för skrak och knipa:

http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/djur/faglar/fagelholkar/skrakochknipa.268.html


20 oktober 2012, 20:08
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Fina bilder som vanligt.


20 oktober 2012, 20:10
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Fina bilder. Kalkbrottet verkar coolt. Jag skulle också vilja ta en promenad i ett sådant kuperat område, vilket mestadels saknas där jag bor.

Jag hade tänkt säga "sjöfågel", men Asmix hann före - och var dessutom specifikare i sitt svar, så jag låter bli att nämna min gissning.


20 oktober 2012, 22:09
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Visste väl att någon här skulle kunna ge besked om holken. :D

Schueberird skrev:
Fina bilder. Kalkbrottet verkar coolt. Jag skulle också vilja ta en promenad i ett sådant kuperat område, vilket mestadels saknas där jag bor.

Här i faggorna finns gott om kuperad terräng, bara man tar sig utanför staden.


20 oktober 2012, 22:36
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Kallt som klart källvatten i luften. Frost på ekens alla fallna löv. En svag brasdoft hänger kvar sedan ett par kvällar. (Har velat gå omkring och leta efter risbrasan (?), men inte orkat. Väcker längtan efter trädgård, men det lär få bli i något annat liv. Om jag vill ha något mer liv här, säger jag helt aningslöst...) Fullmåne genom tallen; några stjärnor utstuckna med nål i himlapällen, häpnadsväckande precist.

Kunde njuta några sekunder på balkongen. Sådant man borde skriva kortdikt (haiku?) om om man hade kraften till det.


31 oktober 2012, 05:17
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Men det gjorde du ju just!


31 oktober 2012, 07:15
Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 41  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.