Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Fläderbären ligger kvar i frysen, så jag har inte glömt bort att skriva om det.
Problemet är att fläderträdet växte på päronens gård så mor plockade samtidigt, och hon han före mig i kokeriet och konstatera att det smakade fadd o äckligt.
Att missfostret sedan kastar allt o tar för givet att jag skall kasta mina bär bara för att hon misslyckades irriterar mig, det hade kostat så lite att spara en skvätt så man fått rådfråga sina smaklökar om det är lönt o bygga om receptet.

Jaja det är som vanligt, någon annan skall tala om för en vad man skall ha för vilja o smak etc...

Någon som har ett recept för 4 liter fläderbär att rekomendera?

17 oktober 2010, 22:48
Medlem
http://receptfavoriter.se/recept/flaede ... rbaer.html

Fläderbärssaft, detta borde funka. Smakar det stjärt så har du endast förlorat lite tid och socker. Man kan ju alltid blanda ut saften med andra bär eller frukter tex äpple eller päron om den blir för bister eller fadd i smaken. Fläder även i små mängder ger en god smak till blandsafter!

17 oktober 2010, 23:34
Medlem
sugmundfreud skrev:
http://receptfavoriter.se/recept/flaederbaerssaft-flaederbaersaft-saft-av-flaederbaer.html
Exakt det recept jag har liggandes, bokstavligt.
Äpplen kan jag få tag i. Vad kan vara en lämplig mängd och behöver man justera vattenmängd o socker?

18 oktober 2010, 00:36
Medlem
SVT1 idag 01:25
Dox: Kakornas kungar:

Citera:
Amerikansk dokumentär från 2009. Världens bästa konditorer möts i en stenhård kamp om VM-guldet. Under tre nervpirrande dagar tävlar de i allt från choklad till bräckliga skulpturer i glasyr. Alla är stjärnor, men bara en kan bli kakornas konung. Flerfaldigt prisbelönt film av det legendariska paret Chris Hegedus och D A Pennebaker.

http://www.tv.nu/p/10102001250255svt1

21 oktober 2010, 00:30
Medlem
Hemskt när bröllopstårtan bara krasade ihop! Hur fick han en krage ändå? Någon som fattade?

21 oktober 2010, 14:33
Medlem
Han var tydligen så pass bra i de andra grenarna att det kompenserade.

Citera:
Världens bästa konditorer möts i en stenhård kamp om VM-guldet. Alla är stjärnor, men bara en kan bli kakornas konung.

Missvisande beskrivning förresten: De tävlade ju inte mot varandra utan bara mot sig själva - och något VM var det knappast tal om (hmm... det ska väl ses metaforiskt :roll: ).

21 oktober 2010, 15:38
Medlem
Ah, så var det nog.
Men var det inte helt otroligt komiskt hur ordförandet(?) i MOF såg ut att få orgasm varje gång han tillkännagav en ny vinnare när tävlingen tillslut var avgjord!?
Han var så otroligt tagen däruppe på podiet så ögonvitorna rullade fram och han såg ut att tuppa av för varje nytt namn han hasplade ur sig.

En sådan tävling. Full med oätbara bakverk.

21 oktober 2010, 21:10
Medlem
Nja, han blev väl rörd av stundens högtidlighet.

Oätbara var de väl inte. Till exempel var det ju många fina små bakverk och tårtor. Socker- och chokladskulpturerna gick väl också att äta. Däremot slängde de ganska mycket fullt ätbart under träningen :(

21 oktober 2010, 21:29
Medlem
Jag grät ifs. också en skvätt när bröllopstårtdekorationerna rasade ihop och killen såg helt förstörd ut så att tom. domarna grät.
Men säg inte till någon.

Det mesta såg väldigt hårt och stickigt/vasst ut tyckte jag. Förutom småbakelserna då.
Hade någon gett mig sockerskulpturen hade jag naturligtvis gnagt i mig den ändå. Men det är bara för att jag är sockerberoende.

21 oktober 2010, 23:55
Medlem
Jo, det var lite nervpirrigt när de skulle bära iväg sina skulpturer - och än mer så när en av dem kraschade sin: Jag led med honom (och grät väldigt manliga tårar ;) ).

I dag ska jag försöka laga kycklinggryta på vad jag råkar ha hemma (jag skulle egentligen ha handlat igår, men orkade inte):
1 halv gul lök
4 kycklingfiléer
1 röd paprika
1 liten bit purjolök
1 jätteliten skvätt lättmjölk
fjällfil (kommer gissningsvis skära sig vid kokning)
2 tomater
några potatisar (av dessa blir det ugnsstekt klyftpotatis)
vitlöksklyftor
kokosflingor (istället för kokosmjölk)
diverse smakburkar: jag har tills vidare valt dijonsenap, sambal oelek, soja och honung (hädanefter kallat "grejsimojs")
salt och peppar
kryddor till potatisen: dragon, curry och paprikapulver

Humhumhum:
Klipp filéerna i mindre bitar direkt i tiningsskålen (så slipper man diska skärbrädan). Bryn dem i stekpanna.

Klyfta potatisen och förkoka den i vatten och lite soja (mest för färgens skull). Ha på smör och olja och kryddor och stek i ugnen på 225 grader ungefär 30 minuter tills de har lite skorpa. Salta och peppra.

Blanda kokosflingorna med mjölk och fjällfil i grytan. Häll i grejsimojset. Låt sjuda medan de andra grejerna bryns och förbereds.

Bryn lök, vitlök och paprika. Tärna tomaterna. Lägg ner allt i grytan. Lägg även ner kycklingfiléerna. Koka typ 20 minuter.

Strimla purjolöken och blanda ner mot slutet av kokningen så att den bara blir lite varm och aningen mjuk, men fortfarande spänstig och tandrevolterande.

22 oktober 2010, 21:18
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.