Jo, det var lite nervpirrigt när de skulle bära iväg sina skulpturer - och än mer så när en av dem kraschade sin: Jag led med honom (och grät väldigt manliga tårar
).
I dag ska jag försöka laga kycklinggryta på vad jag råkar ha hemma (jag skulle egentligen ha handlat igår, men orkade inte):
1 halv gul lök
4 kycklingfiléer
1 röd paprika
1 liten bit purjolök
1 jätteliten skvätt lättmjölk
fjällfil (kommer gissningsvis skära sig vid kokning)
2 tomater
några potatisar (av dessa blir det ugnsstekt klyftpotatis)
vitlöksklyftor
kokosflingor (istället för kokosmjölk)
diverse smakburkar: jag har tills vidare valt dijonsenap, sambal oelek, soja och honung (hädanefter kallat "grejsimojs")
salt och peppar
kryddor till potatisen: dragon, curry och paprikapulver
Humhumhum:
Klipp filéerna i mindre bitar direkt i tiningsskålen (så slipper man diska skärbrädan). Bryn dem i stekpanna.
Klyfta potatisen och förkoka den i vatten och lite soja (mest för färgens skull). Ha på smör och olja och kryddor och stek i ugnen på 225 grader ungefär 30 minuter tills de har lite skorpa. Salta och peppra.
Blanda kokosflingorna med mjölk och fjällfil i grytan. Häll i grejsimojset. Låt sjuda medan de andra grejerna bryns och förbereds.
Bryn lök, vitlök och paprika. Tärna tomaterna. Lägg ner allt i grytan. Lägg även ner kycklingfiléerna. Koka typ 20 minuter.
Strimla purjolöken och blanda ner mot slutet av kokningen så att den bara blir lite varm och aningen mjuk, men fortfarande spänstig och tandrevolterande.