Jag misstänker att snömannen snart blir en riktig svenne. Både gul o blå.
29 september 2012, 01:12
BOHICA
Medlem
Re: Vad har du gjort idag?
Vaknat trots för få timmars sömn, ätit frukost och funderar på om jag ska studera eller städa.
29 september 2012, 09:48
Incognita
Moderator
Skrattat till glatt över andras dejtinglycka. Det var raskt jobbat!
Skurit mig i fingret (ej avsiktligt).
29 september 2012, 10:11
dygdig barbar
Medlem
Tack @ Incognita
Citera:
Incognita skrev: Wow, det låter helt fantastiskt vackert.
Jo, det är ett vackert landskap svensk natur med exotiska platser och stunder som tyvärr vanvårdas alltför ofta och mycket hänsynslöst men i månskenets dunkla skuggor är ju allt möjligt och vackert funnet för att inte tala om alla ljuden så då gör jag det inte. *talar inte om alla ljuden i skogen* förutom med wovven då. ************************************************************************************************************* Och Tack Zombie
Citera:
Zombie skrev: Ja. Och som en japansk dikt nästan.
*saknar sjö på gångavstånd. Och den som ligger litet längre bort är det så befolkat runt...*
Tack för din liknelse *försöker räta upp mig* det var snällt av dig att nästan associera till en japansk dikt, det gör mig mer gott än vad jag tror att du kan ana, var ju trött när jag skrev och blev osäker på om det skulle postas men tänkte som så ofta; postar jag inte nu så blir det inte heller postat alls.
Läste för snart ett tjugotal år sen ett DN-reportage om japansk Haiku och vad japanska affärsmän ägnade sig åt för att lindra "stress" m.m, tänkte då att det kunde vara något för mig att försöka mig på som övningar i att öht lära mig mer om hur jag skulle kunna sätta ord på tankar känslor och... men det stannade vid tanke då... men det var väl inte haiku? det du tänkte på *osäker*, det finns ju så mycket skön skrivkonst... och inflikar här ett tack för dina texter som lyfter i allt som har med språklig bildning att göra och även annat med mer därtill.
Nu för tiden har jag ju inget bråttom beträffande mitt eget skrivande även om frustrationerna finns där när vilja och förmåga inte vill sig och säkringarna brinner i pallet... jag skriver ju och det är mer än vad jag gjorde för två år sen, sedan att det blir som det blir och till förargelse mest för mig själv men säkert också för dem som vill vårda språk med stil...
Spoiler! :
Ska vara försiktig med att här beklaga mig men... jo, det är av ett stort värde att ha tillgång till flera natursköna miljöer på relativt kort avstånd och här kommer menet det är ofta ett besök som får anträdas med en tryckkokares pressure... men med ett annat men är min tillgång till att med en autistisk kreativitet komma undan med skygglappar och öronproppar från tex spåren av de fridstörare som promt måste tänka på sitt eget höga nöje med att grilla med veden av de mer än över hundraåriga martallar som klarat av stormar bistra vintrar och sommartorka... jo jag har det förspänt och känner till min närmiljö på upp till två mils diameter i alla riktningar och det gör mig nästan osårbar beträffande kreti&pletis miljöförstörande verksamheter, de kan ju ännu inte vara överallt men det kan jag om än inte samtidigt... menar att jag är på en plats itaget och det räcker för mig och hunden.
Låsningar och hämningar i min skrift till trots, jag läser ju så mycket om hur ni andra på forumet har det om hur ett liv med funktionshinder kan levas t.o.m något underlättas lite genom att bryta den isolering och den pålagrade ohälsa som följer av motgångar missförstånd okunskap och inte att glömma som av överhet ett påtvingat utanförskap... av maktmissbruk och förtryck, det kan ju vara grader i helvetet som med ett trasigt termostat får allsköns djävlar att ge sig till känna.
Tar till mig det mesta av det jag läser med tacksamhet men även med förtret när dagsformen av nattvaka oro och stress inte är vad den borde vara...Jag försöker om det går att helst bidra med något som kan vara till gagn för forumgemenskapen men det är som det är, kanske det ändå kan vara ett gott exempel för den som har svårigheter att uttrycka sig : att så här kan det också se ut.
Ut, gick ut med hunden, tänkte mig en runda på någon halvtimme men... , det blev med ett uppsprucket molntäcke månsken i skogen på rådjursstig till sjön, stillsamt lugn "nattbris" i vassviken... den hördes i vinden, höst.
db
Så vemodigt vackert.
Får jag sno begreppet "på rådjursstig" från dig, ifall jag behöver använda det i en text någon gång?
Edit: Och vassviken samt nattbris.
Tack, så gärna, sno på du, så (in i vassen ) roligt om du eventuellt vill använda dig av vad jag fått för mig vara vedertagna begrepp, åtminstone rådjursstig men ack så var det ju inte efter att kollat med google,
Spoiler! :
rådjursstig 279 000 resultat, dock verkar det mest vara adresser, rådjursstig rådjur 453 resultat, fortfarande verkar det mest vara adresser, icastig får 1 220 000 resultat. Har själv alltid sagt så om rådjurens stigar som trampats av hjortdjur m.fl i hur många år som helst sen istidens slut och landhöjning inträtt, inte undra på om folk ser ut som de gör när de frågar om var hunden och jag varit och jag berättar om var vi gått någonstans, får väl säga icastig istället.
En "nattbris" är väl inte ett allmänt förekommande vädertaget begrepp, vad jag vet heter det ju då landbris och förekommer mest på kvällen men kan dröja sig in på natten beroende av väder och vattentemperatur, en gissning är ändå att bland nattaktiva som känner av väder och dess fenomen så är det inte bra att tala om kvällsbris i gryningen om det då blåser en lättare frånlandvind och skulle det vara en pålandsvind så är det ju ungefär detsamma som sjöbris dvs det som i.bl kan kallas morgonbris men ej heller är ett vädertaget begrepp bla bla osv så, ja, nattbris håll till godo men tänk på vart vindarna blåser från för håll
Vassvik förekommer nog men verkar inte vara så bra som ord, möjligen som namn... i skrift men i tal blir det ansträngt och det är lätt att bita sig i läppen, det är ett ord jag använder på den specifika plats som andra människor lite motsägelsefullt inte verkar vara så förtjusta i pga bl.a mygg bottennapp och angöringssvårigheter m.m. Därav min egen förtjusning i dylika platser.
Hmm... *funderar på vad Freud skulle tänkt* kanske vassvik kan vara en ofagad blöt sjöäng också *försöker uppföra mig och tänker att det är vad Freud skulle tänkt på, att moderna människor kan ha svårt att uppföra sig alltså *
29 september 2012, 10:13
Incognita
Moderator
Du skriver faktiskt oerhört vackert, db, så sträck på dig du!
29 september 2012, 10:15
dygdig barbar
Medlem
Incognita skrev:
Du skriver faktiskt oerhört vackert, db, så sträck på dig du!
Oj, tack nu... blir det svårt vet inte hur jag beskriva min glädje att i att få läsa det här, det värmer efter så många år av oro som manifesterats till mer svårigheter än vad "bara"dyslektiska besvär i sig gör.
*går ut med hunden och funderar på om jag ska försöka lära mig sjunga också*
Incognita skrev:
Skrattat till glatt över andras dejtinglycka. Det var raskt jobbat!
Skurit mig i fingret (ej avsiktligt).
Aj, aj, har du varit på spirean igen. *skickar bandage*
db
29 september 2012, 10:26
kullan
Medlem
Vaknat och ätit frukost.
29 september 2012, 10:30
Incognita
Moderator
He he, tack db! Men den här gången var det ett frukostäpple jag var på, att ha i filen med flingor och kanel. Ville inte smutsa ned en skärbräda för så lite.
29 september 2012, 10:30
Incognita
Moderator
Guess what! Jag har upptäckt att min inre hyena har en bröströst som hörs även i lägre register.
29 september 2012, 10:50
BOHICA
Medlem
Försöker få ihop ett svar till en kurskamrats text rörande utilitarism och positiv särbehandling samtidigt som jag försöker hålla distraherande tankar i styr (vilket inte är lätt).
Dessutom kanske jag borde ta hand om diskberget...nä...