Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Mattråd!
Man behöver ju inte hälla halva lagen över mackan. ;-)

17 maj 2014, 15:50
Medlem
Det följer dock alltid med lite lag på varje gurkbit.

17 maj 2014, 15:53
Moderator
Gurkor är i allmänhet rätt blöta. Det ingår liksom i konceptet.

17 maj 2014, 15:55
Medlem
Ja, och inlagd gurka är extra blöt, vilket är anledningen till att den inte passar till ost, eftersom vinägern/ättikan i lagen kan tänkas lösa upp upp osten och göra den oaptitligt kladdig. Det vatten, som gurkan naturligt innehåller, å andra sidan, har, som tur är och som du troligen märkt någon gång, inte samma frätande egenskaper som vinäger/ättika.

Min fråga var alltså till dig som tydligen har erfarenhet av inlagd gurka på ost om inte vinägern/ättikan i lagen löser upp den bit av osten som befinner sig under varje gurkskiva och gör just den delen oaptitligt kladdig!?

Min ursprungliga ingång var att försöka tänka mig anledningar till att någon inte vill ha gurka på sin ost, men det enda jag för tillfället kom på gällde enbart för inlagd gurka.

17 maj 2014, 16:53
Moderator
Jag brukar äta mina mackor ganska fort när jag gjort dem, så jag har inte hunnit observera någon frätning. Är ost känsligare för syra än vad leverpastej är?

17 maj 2014, 17:01
Medlem
Leverpastej kan tänkas vara så löst från början att det inte spelar någon roll!? Ostens något fastare konsistens är en viktig del av ätupplevelsen.

17 maj 2014, 17:13
Medlem
Handhavandefel! Du ska ju ha messmör under leverpastejen.

17 maj 2014, 17:38
Moderator
nallen skrev:
På 50-talet?
Jag har ett svagt minne av att ungefär hälften av den arbetande befolkningen rökte någonstans i slutet av årtiondet, fråga mig inte var jag sett den uppgiften - jag har ingen aning. Om det stämmer så bör ungefär samma andel av hushållen ha innehållit minst en rökare eftersom det fortfarande huvudsakligen var män som arbetade utanför hemmet. Och eftersom andelen rökare med all sannolikhet var betydligt högre i städerna än på landsbygden så gissar jag på att en bra bit över hälften av lägenheterna i en trappuppgång hade rökande hyresgäster Hur många av dessa som stördes av vitlöksdoften är dock svårt att bedöma, kanske är rökare mer känsliga för vitlök än gemene man? Antagligen inte dock.

Stämmer bra med min aning. Att rökandet var utbrett är ju allmänbildning. Förmodligen fanns det även ickerökare som stördes mer av vitlöks- än av tobaksdoften, om inte annat så för att de inte visste bättre eller för att rökningen betraktades som något givet. Intressant det där med hur mentaliteter skiftar. Mind over matter…

17 maj 2014, 17:45
Medlem
nallen skrev:
Handhavandefel! Du ska ju ha messmör under leverpastejen.

Jag har faktiskt tänkt att det en dag slutar så. Gurkans optimala placering torde då vara mellan messmöret och leverpastejen, så att den kommer i kontakt med bägge.

17 maj 2014, 17:46
Moderator
Påminner mig om en viktig fråga: hur skapar man ätliga batterier? Vilka ingredienser kan fylla rollen av anod, katod och och så vidare? Vilka smaker kan man laborera med? Går det att göra även resten av strömkretsen ätlig?

17 maj 2014, 17:50
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.