Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Incognita
Moderator
|
Re: Mattråd!
Javisst, det är ju inget problem, men det är intressant om det är så att det efter att ha blivit riktigt mjukt blir hårdare vid kylning än vad det var innan det mjuknade. Om det faktiskt är så är jag nyfiken på hur det går till.
|
5 maj 2014, 22:00 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Jo visst är det så med smör. På wiki hittar man " Fett skall förvaras mörkt, svalt och välförpackat eftersom det annars kan oxidera och bli dåligt." Det borde vara en ledtråd.
|
5 maj 2014, 22:17 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Aha, så det reagerar med syre när det står framme för länge, och får därmed andra egenskaper? Tack Ufo!
|
5 maj 2014, 22:25 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
1953 var det ingen lek med vitlök!
|
7 maj 2014, 19:22 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Ha ha! När det luktar vitlök i min trappuppgång blir jag bara frestad.
|
8 maj 2014, 10:02 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Undrar hur många av de störda hyresgästerna som rökte hemma.
|
8 maj 2014, 20:26 |
|
|
nallen
Medlem
|
På 50-talet? Jag har ett svagt minne av att ungefär hälften av den arbetande befolkningen rökte någonstans i slutet av årtiondet, fråga mig inte var jag sett den uppgiften - jag har ingen aning. Om det stämmer så bör ungefär samma andel av hushållen ha innehållit minst en rökare eftersom det fortfarande huvudsakligen var män som arbetade utanför hemmet. Och eftersom andelen rökare med all sannolikhet var betydligt högre i städerna än på landsbygden så gissar jag på att en bra bit över hälften av lägenheterna i en trappuppgång hade rökande hyresgäster Hur många av dessa som stördes av vitlöksdoften är dock svårt att bedöma, kanske är rökare mer känsliga för vitlök än gemene man? Antagligen inte dock.
|
9 maj 2014, 16:55 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jag fick nyligen ett kort gurk på ost-återfall, men nu är jag på rätt spår igen. Jag kan hålla med om att inl... marinerad gurka troligen inte passar så bra till ost, medan däremot färsk dito passar bra till det mesta - inklusive Karls kaviar, men inte rökt lax.
|
17 maj 2014, 13:35 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Jo, inlagd gurka är jättegott på ost. Klassisk äldreomsorgspersonalsmacka.
|
17 maj 2014, 15:31 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
...men blir inte osten typ lite upplöst och kletig av vinägern/ättikan i gurklagen?
|
17 maj 2014, 15:47 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|