Re: Den lilla nakentråden
Nja, jag syftade ju på Schueberirds argumentation faktiskt... Och då dess logik snarare än det specifika debattämnet.
Fast det andra skulle antagligen få dem att vakna till. Jag är inte säker på att jag vill uppnå exakt den effekten dock.
Det faktum att jag hade forskarkollegornas seminarier i åtanke snarare än undervisningstillfällen spelar nog ingen roll för den ståndpunkten, men kanske ger en annan bild.
Fast Bergers och Luckmanns
The Social Construction of Reality vimlar av referenser till sexuallivet. Detta kryddat med en sällan skådad överrepresentation av latinska sentenser i texten. På så sätt illustrerar boken verkligen sin egen teori. Själva formuleringen av teorin är strakt präglad av det sociala sammanhang den ingick i (akademiker på 60-talet). B&L kände tydligen att starkt behov att positionera sig som sexuellt frigjorda farbröder som ändå behärskade sitt latin till punkt och pricka. "Åt helvete med konventionerna - men bara så ni vet det kan vi ändå uttrycka oss mer lärt än er andra stoffiler". Eller "Bara för att vi gillar tweedkavajer så innebär det inte att vi inte vet hur man knullar runt". Typ.
(Fast själv använder jag hellre Star Trek för att illustrera deras teorier än hypotetiska gruppsexscener på öde öar.)