Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 41  Nästa
Tråden för oss naturintresserade 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Återigen vildgäss. En liten flock i kvällningen, på väg söderut någonstans. (Om fler tidigare på dagen vet jag inte.) På dagen en månad efter vad jag hade trott var deras Stora Flyttdag. Bodde de här idag längre söderut? Var det någon annan underart men som lät likadant? Har jag misstolkat något?


11 oktober 2012, 01:31
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Zombie skrev:
Återigen vildgäss. En liten flock i kvällningen, på väg söderut någonstans. (Om fler tidigare på dagen vet jag inte.) På dagen en månad efter vad jag hade trott var deras Stora Flyttdag. Bodde de här idag längre söderut? Var det någon annan underart men som lät likadant? Har jag misstolkat något?

Näe, tror inte du missat något... vare sig nu eller för en månad sedan, gässen flyttar i omgångar, en del styr söderut meddetsamma andra hakar på av bara farten (honkandet), några tar det lugnare bara för att invänta sin familj flock eller släktingar... eller rycks med för att dra nytta av plogformationen en bit på vägen, ett flyttstreck måste inte enbart bestå av artfränder det kan innehålla exvis grågås kanadagås vitkindad gås m.m om nu bara tidpunkt väderlek och väderstreck stämmer... slutdestinationen kan t.o.m ändras en del beroende av klimat och ibland fresta en del individer till att vara/bli stannfåglar dvs de acklimatiserar sig djärvt och om de överlever så är häckningsplatsen det de nya avkommorna kommer att känna till om världen, en viss förvirring när det sen blir dags för parbildning blir det... det har hänt och händer att parbildningen går över artgränsen, flyttfågeln försöker locka med sig stannfågeln och tvärtom... likadant med våra andra andfåglar både de mindre som tex dyk och simänderna men även de större som svanarna... dock att sångsvanen är en trognare flyttare...

Hmm... lite irrigt men det kanske går att utläsa andemeningen andå.

db :01:


11 oktober 2012, 02:55
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Jodå, den kunde jag utläsa utan att förgås. Och intressant var det. Inte bara vi aspar som går över artgränser således. Tack för lektionen. ;)


11 oktober 2012, 02:59
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Haft några söta små fåglar flygande mot mina fönster och pickande på blecken sedan någon vecka, när de inte irrar runt i skogsbrynet. Hörde när jag var liten att de kan vilja äta upp sig på fönsterkittet, men det verkar orört här. Och är de moderna sorterna, plus färg som innehåller fan vet vad, särskilt nyttiga heller? Eller satte de som bodde här förut ut mat på balkongen? Där jag ännu har en massa nerskitbara saker...


12 oktober 2012, 15:10
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Men Zombie!
De påminner om att det är dags att sätt ut mat, talgbollar och annat. Fåglar gör så där på höstkanten när frosten kommer.
Här har de pickat med och påmint.

Edit: Jaha, du hade redan uppfattat det - läste inte sista meningarna, tydligen. :?


12 oktober 2012, 15:12
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Eller så hade jag inte hunnit skriva dem.

Jag vet att de kan göra det där de är vana att få mat, men jag har bestämt för mig att det kan hända ändå, samtidigt som de inte gör det överallt. Det är det som förbryllar mig.


12 oktober 2012, 15:15
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Zombie skrev:
Haft några söta små fåglar flygande mot mina fönster och pickande på blecken sedan någon vecka, när de inte irrar runt i skogsbrynet. Hörde när jag var liten att de kan vilja äta upp sig på fönsterkittet, men det verkar orört här. Och är de moderna sorterna, plus färg som innehåller fan vet vad, särskilt nyttiga heller? Eller satte de som bodde här förut ut mat på balkongen? Där jag ännu har en massa nerskitbara saker...

Vad mysigt med små fåglar , det kändes så trivsamt !
Får lust att ha fågelbord upphängt och mata i vinter så man har små söta vänner på besök , som kvittrar!


12 oktober 2012, 15:18
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Tja, de kanske är mer logiskt tänkande än vi egentligen vill kännas vid?


12 oktober 2012, 15:18
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Man behöver ju inte ha fågelmat på balkongen heller, sätt ut det i skogsbrynet så får de ro att äta också.


12 oktober 2012, 15:23
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Det är ju en idé förstås. Någon kväll som är såpass mörk att grannarna kanske inte ser en skum figur som fumlar med snören i träd...


12 oktober 2012, 15:56
Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 41  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron