Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Jag köpte förresten senast kvalitetskakao från Valrhona och det märks skillnad i både smak och doft.

20 december 2013, 21:11
Medlem
Dags för lite julstök: Just nu kalljäser mina saffranssnurror som jag gör varje jul och imorgon ska jag baka fyra limpor matbröd.

21 december 2013, 16:57
Medlem
Det där om vildjäst var oväntat intressant. Eller så är jag ovanligt lättroad.

Tänker inte tillverka egen dock men det var kul att läsa om.

23 december 2013, 03:00
Medlem
Jag blev plötsligt lite ambitiös och köpte en massa ingredienser till två helt olika, inte samma, maträtter:
- lasagne à la Incognita plus köttfärs,
- pizza med tomat, mozarella och champinjoner.
Imorgon blir det alltså middag och i övermorgon också.

4 januari 2014, 23:18
Medlem
Någons pressmacka:
http://imgur.com/a/ahZOF

9 januari 2014, 01:23
Medlem
Någon annans smörgåsar:
http://imgur.com/a/PNQL0?gallery=

9 januari 2014, 01:32
Moderator
Praktiskt att göra storkok av: all-round-grönsakssås som kan varieras i det oändliga. Jag fräste upp ett grönsakshack av gul lök, selleri, morötter och vitlök i olivolja, kryddade med örtsalt, timjan och basilika (oregano skulle säkert passa också, men det har jag slut på). Sedan täckte jag med vatten och lät koka upp och puttra tills morotsbitarna mjuknat. Då hällde jag på krossade tomater och lät det puttra ett tag innan jag smakade av kryddningen. Alltsammans mixades.

användningsområden:
- Blanda med lite grädde för en krämig soppa.
- Som bas i olika grytor, vegetariska, fisk- och skaldjur eller kött, med eller utan starkare kryddning.
- Tillsammans med bönor och ris, med eller utan färs.
- Som pastasås tillsammans med parmesan/fetaost och färska örter.
...

Soppvarianten serverade jag med stor succé till min son och hans kompis. När man får andras barn att sleva i sig grönsakssoppa och säga att det är väldigt gott får man nog vara nöjd.

11 januari 2014, 17:15
Medlem
Det där var smart; det ska jag försöka ta efter. :idea:

Själv gjorde jag storsats pizza idag med tomatsås, som jag kokade själv på smaklösa vintertomater, soltorkade tomater, tomatpuré, lite hackad gul lök och aningen sweet chili och så slängde jag i en påse mandelspån som blev över efter nyårets tokbak; solrosfrön; skivad gul lök; nötfärs; lite tärnad rökt korv; mozzarellaskivor och riven grevé. Delar av den åts idag tillsammans med sallad på ruccola, grönsallat, riven morot, fetaost, strimlad purjolök och färska champinjoner, och resten frystes in förutom två bitar till imorgon. Degen gjordes på fuskmix och bakades ut i grahamsmjöl.

12 januari 2014, 04:55
Medlem
Idag ska jag göra nån sorts vegetarisk lasagne. Återkommer med resultatet.

12 januari 2014, 06:36
Moderator
Schueberird skrev:
Det där var smart; det ska jag försöka ta efter. :idea:

Kul om tipset var till någon nytta. Jo, jag körde med liknande tänk under den fas då jag skrev färdigt min avhandling. Eftersom jag för det mesta inte hann sova mer än ett par timmar per natt, ville jag inte kompromissa med näringsinnehållet i maten samtidigt som jag verkligen inte hade tid att slava i köket.

Nu håller jag och värmer en portion grönsakssås, som jag skall krydda med dill och lite citron och använda för att koka en fiskfilée i. Några räkor och sockerärter slinker också med.

12 januari 2014, 17:12
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.