Ny tråd Svara på tråd  [ 3347 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137 ... 335  Nästa
Idag ska jag... 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Ja, då var det definitivt ett bra köp!
Gitarren som jag köpte idag är lagom liten för sju-åringen och har en fantastisk klang. Fast den är ostämd vilket måste åtgärdas på något sätt.

Plektrum! Just det.
Jag blandar tydligen ihop ordet med spektrum, totalt insnöad som jag är.


6 december 2011, 23:19
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
eventuellt ersätta ett "...={too much trigonometry}" med en uträkning på min inlämningsuppgift, annars börja med nästa. Eller rita en karta över vintergatan med hjälp av det där radioteleskopet jag tipsade om...


7 december 2011, 00:25
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Få så mycket som möjligt gjort på ljudläggningen.
Ta en promenad.
Slänga sopor och återvinna tidningar.
Handla lite livsmedel.
Diska.
Gå till biblioteket.


11 december 2011, 06:33
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Idag hade jag tänkt gå till bibloteket och lämna tillbaka Vilhelm Ekelund-böckerna, men innan jag kom iväg började jag bläddra i dem igen och fastnade, så jag behåller dem ett tag till.

Vilhelm Ekelund skrev:
Leva ensam - det har gått år sedan hjärtat älskat - endast tänka på sin uppgift, på att öka sin styrka, sitt mod, lugn - detta kan vara lycka. Men det händer att hjärtat väcker dig mitt om natten, i sömnen, och anklagar - hårt, vredgat, som ett uthungrat djur. Stunder av djup rädsla. Vid morgonen är allt borta. Hjärtat ligger kallt, klart i bröstet, som om ingenting hänt.


Så det kanske blir till att läsa Vilhelm Ekelund idag.


11 december 2011, 11:21
Moderator
Inlägg Re: Idag ska jag...
CodeRedAlert skrev:
Ja, då var det definitivt ett bra köp!
Gitarren som jag köpte idag är lagom liten för sju-åringen och har en fantastisk klang. Fast den är ostämd vilket måste åtgärdas på något sätt.

Plektrum! Just det.
Jag blandar tydligen ihop ordet med spektrum, totalt insnöad som jag är.

... eller plektron, men kanske folk har slutat att säga det. (Ordet är grekiskt.)

Det enkla gammaldags sättet, som alltid är bra att kunna, är väl i gitarrens fall ungefär att stämma A medelst stämgaffel och de övriga strängarna genom att ta den ton de ska ha på strängen under; nedersta strängen kan man sedan stämma efter den översta (om man kör den vanliga stämningen E-A-d-g-h-e¹). När man har fått in det hyggligt är det bra gehörsträning att höra ut rätt intervall utan att ta tonen på en annan sträng (som man måste göra på fiol och annat bandlöst).

Men för att snabbt komma igång finns det elektroniska manicker både irl och på nätet, man kan googla på t.ex. "(online) tuning aid". Här finns en.


11 december 2011, 16:05
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Ah, tack! :09:

Jag ska tydligen baka pepparkakor idag. Men då måste jag få iväg sambon till affären för att inhandla deg.

Det går så där.
Själv kommer jag inte orka gå. Eller om jag går så orkar jag inte baka.


11 december 2011, 16:44
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Risken finns ju också att du äter upp degen på väg hem ;)


11 december 2011, 18:08
Moderator
Inlägg Re: Idag ska jag...
Köpa deg för deg. Rekursiv handling. Vad som nu var roligt med det. Jag känner mig degig men på fel sätt. Göra idag... ?
(Känner igen Kodens frustration fast jag alltid tjatar om att hon ska vara rädd om sig. Verkar som om även Schueberird ska (!) vara det.)


11 december 2011, 18:19
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Julstök:
- julbröd
- julmarmelad
- julbiskvier
- julköttbullar


21 december 2011, 04:17
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Det är meningen att jag ska träffa ett stort (?) tjejgäng idag och umgås, minnas tiden när vi alla jobbade tillsammans och nästan ingen hade barn än. Hur glada, bekymerslösa och unga vi var då. Hur livet log och den dejtade den och en annan någon annan. Hur vi festade och hur det blev sedan. Hur vi klädde oss och klippte håret i misslyckade frisyrer. Hur vi vaknade upp i fel sängar och blev neddrogade och våldtagna. Hur vi...

Nej, jag tror att jag går och lägger mig istället.


21 december 2011, 11:16
Ny tråd Svara på tråd  [ 3347 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137 ... 335  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.