Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
LostInAForest
Medlem
|
Re: Mattråd!
misstänker också att det blir bättre. tusan också, jag som hoppades på att någon skulle liksom "jaaaag har frusit råa rotsaker och det blir jättepättebra!" så skulle jag slippa det momentet vid tillredning av mitt hemmagjorda halvfabrikat.
|
13 juni 2013, 12:43 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Låter man dem ligga ute i rumstemperatur har jag för mig de blir mjuka utan förvällning.
|
13 juni 2013, 13:45 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Igår bidde det älggryta igen. Den här gången skippade jag det mörka ölet och använde mer svartvinbärssaft istället. Skyn blev väldigt söt, men det passade fint ihop med enbären, och köttet blev väldigt mört trots att jag inte hade tid att koka det fullt så länge som jag hade velat (eftersom jag varit basebollmamma till alldeles för sent). Färsk lök tillsatt sent i processen är tacksamt i grytor. Purjon fick koka med från början för att ge smak åt köttet tillsammans med skivad vitlök och lagerblad och enbär. Sonen har börjat gilla kokta morötter, särskilt när de är lättkokta. Yey! Synd bara att jag är överkänslig mot peppar, men det går utan också. Ekologisk potatis skär jag i bitar utan att skala först. Mindre jobb och mer nyttigheter så.
|
14 juni 2013, 21:43 |
|
|
LostInAForest
Medlem
|
va, hur menar du då? jag misstänker det är nåt skoj men jag hängernte med räcktit va.
|
16 juni 2013, 21:01 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Ja, det är nåt skoj. Nåt måste man ju skriva när man inte orkar göra något vettigt med maten heller. När jag har råkat lämna rotfrukter otillräckligt förpackade har de blivit ledsna och mjuka. Om jag minns rätt.
|
16 juni 2013, 21:12 |
|
|
LostInAForest
Medlem
|
jaså du tänker sååå. ja jag vill minnas att det hänt... en kompis till mig. någon gång. alltså inte jag! jag skulle aldrig vara så slarvig! (jag tänkte först att du syftade på när man tar dem ur frysen men fick inte ihop det riktigt, haha!)
|
16 juni 2013, 21:23 |
|
|
LostInAForest
Medlem
|
alltså, jag skalar aldrig potatis. är det så stor skillnad på skalet vad gäller eko och icke-eko? jag vet inte hur det funkar, de är juh inte direktbesprutade med elände iom att de bor under jord men det kanske ansamlas i just skalet? eller något med gödsel? jag tycker det är så mkt godare med skal, till och med potatismos gör jag med skalet kvar - tycker det blir trevligt, nästan lite krispigt i konsistensen på skalbitarna som kontrast mot det släta! just potatis är en sån vara som det är så enorm prisskillnad på för ekoalternativet, och det är synd för det är juh annars jättebra, god "fattigmat" som kan varieras i det oändliga. jag köper så mkt eko jag kan (=anser mig ha råd med) och morötter, kål etc samt många stapelvaror brukar det vara en såpass liten skillnad på att det känns helt okej men just potatis blir så påtagligt eftersom den vanliga är så otroligt billig.
|
16 juni 2013, 21:37 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Potatis är tyvärr ett av våra allra hårdast besprutade livsmedel. Så jaa, det är stor skillnad på ekologisk potatis och icke-ekologisk.
|
16 juni 2013, 22:51 |
|
|
LostInAForest
Medlem
|
jo, men jag tänkte om det är skalet som är det värsta (iom att du sa att du inte skalade just ekologisk potatis, så då utgår jag från att du skalar den vanliga?), alltså om icke-ekologisk potatis blir markant mindre "illa" om man skalar den? blöh, svamlar jag kanske lite? jag är trött.
|
16 juni 2013, 23:46 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Jag har hört att det samlas mycket gifter just i skalet. Exakt hur det går till vet jag inte, för det är ju som sagt inte direkt besprutat just på skalet. Kanske är skalet helt enkelt stället där allt samlas i högre koncentration, både nyttigheter och gifter. Jag har hört rekommenderas att man skall låta skalet vara kvar på ekologiska potatisar för att behålla nyttigheterna (både för att de finns i skalet och för att de inte skall läcka ut från resten av potatisen, vad jag förstår). När det gäller besprutade potatisar var rekommendationen istället att göra sig av med skalet, då mycket av gifterna samlas där. Men jag skulle tro att det finns en hel del gifter i resten av potatisen också. Tyvärr har jag ingen källa. Jag kan tänka mig att det var DN, men jag vet inte.
|
17 juni 2013, 07:59 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|