Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129 ... 508  Nästa
Dagsform 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Zombie skrev:
Zombie skrev:
/.../ som upptar lika stor del av en sfär /.../

... "av omkretsen på en sfär" ska det förstås vara.


-MAMMA! Lillebror säger runda ord!
-GÖR han?
-Ja, han sfär!


3 februari 2012, 22:03
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Då lillebror gå o tvätta munnen med tvål och vatten.


3 februari 2012, 22:08
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Savanten Svante skrev:
Zombie skrev:
Zombie skrev:
/.../ som upptar lika stor del av en sfär /.../

... "av omkretsen på en sfär" ska det förstås vara.


-MAMMA! Lillebror säger runda ord!
-GÖR han?
-Ja, han sfär!


– Sfär inte i kyrkan!
– Äh, Gud kantat.

(Nåja. – De mest kända kantaterna torde väl vara Bachs kyrkokantater.)


3 februari 2012, 22:09
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Bild


4 februari 2012, 01:55
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
åhhhhhhh :lol:


4 februari 2012, 02:30
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Nu skolom vi granska detta förslag lika intu... lek... xuellt som de andra. :10: Hur är den apparatur konstruerad som gör att en linje kan skära sin parallellinje med kniv? Skulle den fungera i verkligheten?


4 februari 2012, 02:35
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Finnish bloodlines...


4 februari 2012, 03:00
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Zombie skrev:
Nu skolom vi granska detta förslag lika intu... lek... xuellt som de andra. :10: Hur är den apparatur konstruerad som gör att en linje kan skära sin parallellinje med kniv? Skulle den fungera i verkligheten?


Det måste vara de varelser som lever i det 2-dimensionella parallelluniversumet (jag var på väg att bestämma det som 1-dimensionellt, men sedan kom jag på att linjerna ju faktiskt har armar, vilket kräver minst 2 dimensioner).


4 februari 2012, 04:28
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Semirigida-resonemang: http://www-groups.dcs.st-and.ac.uk/~history/HistTopics/Non-Euclidean_geometry.html


4 februari 2012, 14:22
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
@Schueberird: *fniss* Ja, det var ju också en lösning.

---

Men en sak stör mig. Min "lösning" med knögglade remsor är ju inte alls analog med apelsintriangeln, där det är genomskärningen som räknas. Den hopknögglade remsan i genomskärning blir ju inte alls räta linjer, utan ett virrvarr. Måste man tänka sig ett tvådimensionellt universum som genomskärningen av (i det här fallet) papperstussen, eller kan det vara ytan av pappret? Kan det vara både och? Och kan det i så fall finnas två tvådimensionella universa som på vissa ställen går igenom varandra?


4 februari 2012, 14:25
Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129 ... 508  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron