Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Incognita
Moderator
|
Re: Vad har du gjort idag?
Åh, vad trött jag blir! Det är så att luften går ur en.
|
6 augusti 2012, 16:33 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Jag fattar nada av vad du menar. Tror du på fullt allvar att fornminnesvården har en stark ställning? Att det är omöjligt för byggnadsnämnder att strunta i arkeologisk expertis eller ens behöver vara politiskt viktigt för dem att bry sig om den? De utgrävningar som görs görs på nåder, under tidspress och hård prioritering. Mycket hastas bara igenom. Mycket grävs ut med undermålig kompetens. När det väl är gjort, hur det än blir gjort, är materialet naturligtvis borta för alltid. Så ser det ut när det år styrt och kontrollerat från högsta politiska ort på riksplanet. På lägre nivå kan det se ut så att en grävmaskinist, som slår larm om en fornlämning han stöter på i stället för att bara gräva vidare, blir svartlistad ur branschen för illojalitet.
|
6 augusti 2012, 16:37 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Så min utgjutelse kom kanske maximalt olägligt för dig. Det andra lät ju positivt (om än bitvis svårt).
|
6 augusti 2012, 16:52 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Borde kanske dela av det arkeologiska till en egen tråd, men jag startade ju det som en "gjort idag"-anteckning och när folk klagar här är det ju gärna på tråddelningar.
Gjort annars idag? Vaknat för sent och liknande.
|
6 augusti 2012, 16:56 |
|
|
Zombie
Moderator
|
... eller så gör jag det, kom jag på.
|
6 augusti 2012, 18:43 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Stått på balkongen och njutit av en skog i regn utan att bli blöt. Det är något visst med att kunna göra det. Men fan vet om det inte är havshöjningsvatten som regnar över oss.
Bort röra mig. Och en helvetes massa annat.
|
6 augusti 2012, 21:06 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Du får väl marchera på stället där på balkongen, så får du njuta av promenad i en skog i regn utan att bli blöt.
|
6 augusti 2012, 22:25 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Ikväll har jag fått förklara antibiotikaresistens för min son. Han nöjde sig inte med att få veta att det blir vanligare med bakterier som medicinerna inte hjälper mot om man tar medicinerna för ofta, utan ville veta exakt hur det går till in i minsta detalj.
Och så ville han veta varför man inte avmaskar människor lika ofta som katter trots att människor också kan få mask. När jag förklarade att människor inte brukar äta råa fåglar, råttor och möss ville han veta vilka övriga möjliga smittrisker som finns. Allihop.
Och så ville han veta hur många människor i världen som är förkylda idag. Bra fråga! Tyvärr har jag ju ingen aning, men det finns antagligen statistik på hur många som är förkylda i genomsnitt... i de delar av världen där sådan statistik förs... vilket väl inte säger så mycket.
Och så vill han lära sig om matematik med "upphöjt till", och få övningar i det, för han tänker få högsta betyg i det sedan. Alltså, han är 7 år. Någon måtta får det väl vara?!
|
6 augusti 2012, 22:37 |
|
|
dygdig barbar
Medlem
|
En sak som slår mig (*aj*) är att om Hans Asperger hade vore född i/på forntiden så hade hens namn stavats lite för dagen som si eller så och det skulle då fått en del konsekvenser för den dåtida allmänt bereste och propagandistiske runrist arne och de nutida men så sengångna runtydare som fått förklara att dyslexin mycket väl kan vara ett drag av den autism som kanske Kanners i sin forskning missade pga de så otillförlitliga myter byggda på de urvattnade källor om en kulturellt avskild näst intill obildbar infantilism att sörja för dvs att nu vandalisera kulturarvet med populistiska taliban radikala metoder av bombastiskt så förödande tics är ju det som blir så svårt för framtida släkten att förstå ... vad jag pragmatiskt och en aning så språkstört klåpigt nu plitat ner är möjligen obegripligt men ändå inte så svårt att förstå ty som det ännu inte är ristat i sten är det dock för en obestämbar evighet vigt till cyberrymden ... hmm med tillförsikt ser jag nu fram emot en snar istid som genom den av mänskligheten egna klimatpåverkan som nu kan få fullborda och radera de av våra medmänniskors misstag och de underlåtelser i att vägra gräva sina egna gravar och det så otvivelaktiga nöjet att ens inte idas gräva i de redan av våra förfäders ofärdigt grävda spår. db eders hans majonnäs den framtida brakteaten"horkarlens" ende sanne vän
|
7 augusti 2012, 08:52 |
|
|
sugmundfreud
Medlem
|
Fick just reda på att det är mitt fel att många bestick är smutsiga.
|
7 augusti 2012, 14:37 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|