Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Tack! :D

15 januari 2013, 11:43
Medlem
Dagens middag blev ångmikrad laxfilé, improviserad salsa (lingonsylt istället för lime och socker, och cayennepeppar och röd paprika istället för färsk chili), spaghetti och morotsstrimlor (jag hyvlade två morötter och lade i hyvlet en minut i slutet av pastakoket). Det blev bättre än väntat och till och med riktigt gott (saftigt och lagom mycket smak).

16 januari 2013, 03:16
Moderator
Ångmikrad, ja jag säger då det. Vi andra mikrar, men när ni finkockar någon gång gör det så är det mit Präfix und Prädikat.

Tack för recept säger jag med. Fast nivån… ändå känns det på något sätt hanterligare med en gryta än med "vanlig" uppdelad mat: den bedrägliga enkelheten kanske?

16 januari 2013, 03:58
Medlem
Zombie skrev:
Ångmikrad, ja jag säger då det. Vi andra mikrar, men när ni finkockar någon gång gör det så är det mit Präfix und Prädikat.

Det var en bra idé: Nu hade jag bara vatten, men att ångmikra i vin (även om det bara blir simpelt matlagningsvin) kan vara värt att prova. Jag hällde bara lite vatten på fatet och lade på ett lock och mikrade sedan som vanligt.

Jag använder för övrigt mikron väldigt ofta - och inte bara för att värma tevatten eller annan frukostdryck.

16 januari 2013, 04:54
Moderator
Ah, i så fall brukar jag också ångmicra. Det blir förvånansvärt bra med en bottenskyl av vätska som ger smak, t.ex med lime och lämpliga smakgivande färska råvaror i - ingefära och chili när jag tål det, eller mildare med späd lök och en färsk ört.

16 januari 2013, 16:41
Medlem
Aha, då ska jag definitivt pröva det nästa gång.

16 januari 2013, 16:44
Moderator
Nu ugnssteks på 200 grader (tills det luktar färdigt och ser så ut) en hel (men rensad) färsk makrill som marinerats i

1 dl ketchup (ekologisk),
1 dl limejuice (ekologisk),
2 dl kallpressad rapsolja (ekologisk), och
1 liten pappförpackning fryst dill.

17 januari 2013, 01:40
Moderator
Marinaden är mycket godare än vad den låter, och passar väldigt bra till makrill. Det vore gott med potatismos till... Orkar jag...? (Och har jag en ren kastrull någonstans...?)

17 januari 2013, 01:46
Moderator
Vid närmare eftertanke ugnsteks den på ett lägre gradtal... Sänkte till 150 grader nu.

17 januari 2013, 01:54
Moderator
Jepp, hel makrill kan inte ugnstekas på 200 grader. Vad tänkte jag med? Marinaden hann börja förkolnas, tyvärr (har gjort det här med mindre filéer förut), men fisken blev fina fisken ändå. Jag åt hela makrillen, och en massa lingongrova med bregott till, eftersom det inte fanns någon ren potatiskastrull och jag inte orkade gräva fram någon ur disken.

17 januari 2013, 02:54
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.