Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Schueberird
Medlem
|
Re: Mattråd!
Aha! Ja, men då blir det nog bra.
|
15 december 2012, 18:20 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Imorgon ska jag koka och till lunch avspisa risgrynsgröt och det som blir över ska användas till en särskild middagsrätt: Bilder kommer imorgon.
|
15 december 2012, 19:13 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Här har vi ena delen av morgondagens middag: Keson kan eventuellt ses som något oortodox, vilket nog också det vetemjöl som inte syns på bilden kan, men som jag tänkt ha i allra högst 50 procent av. Bananerna hör inte hit, utan råkade bara vandra in i bilden helt oförhappandes (kanske något mediakåta, vem vet?).
|
16 december 2012, 23:17 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Här har vi andra delen av morgondagens middag: Det som man inte riktigt ser vad det är är inte alldeles för mycket vitkål, utan precis lagom mycket kålrot. Korven är inte falukorv, utan kolbász och kabanoss(y). Örtkryddan är oregano.
|
16 december 2012, 23:35 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Risgrynsgröten blev riktigt bra (krämig) och serverades med hembakt bröd, skånsk senap och rökt rumpa från inspärrade djur.
|
17 december 2012, 01:40 |
|
|
Orange
Avslutat konto
|
Den här veckan skall jag och min avkomma sätta tänderna i (och tugga och svälja och sånt) följande.
Måndag: Tortillas med tacokryddad nötfärs, grönsaker (majs, tomat, paprika) och tacosås (rester från gårdagen).
Tisdag: Laxgryta gjord på lax, chili, schalottenlök, lime, vatten, matlagningsyoghurt, cocktailtomater, fiskfond och maizena. Ris till.
Onsdag: Pasta (penne) med kall tonfisksås gjord på tonfisk, crème faiche, dijonsenap, rödlök, basilika och svarta oliver.
Torsdag: Spenatsoppa gjord på spenat, grönsaksbuljong och redning. Ägg och smörgås till.
Fredag: Kycklingwok gjord på broccoli, röd paprika, lök, röd chili, vitlök, cashewnötter, kycklingfilé, olivolja och sesamolja. Nudlar, lime och koriander till.
Lördag: Hamburgare gjorda på nötfärs med bröd, tomatskivor, skivad rödbeta och hamburgerdressing till.
Söndag: Linsgryta gjod på röda linser, morot, vitlök, grönsaksbuljong, chilipeppar och salladslök till. Ris, paprika och tomat till.
Jag ser mest fram emot fredagens måltid; en rätt jag aldrig gjort innan (livin' on the edge!!!).
|
17 december 2012, 14:58 |
|
|
Spader
Medlem
|
@Schueberird: Gott med hembakt bröd, och hemtrevlig doft får man ju på köpet. Det var länge sedan jag kom på tanken att baka själv trots att jag "i tidigare liv" gjort det ganska ofta. Har dock aldrig varit särskilt duktig utan fått till det ungefär varannan gång.
@Orange: Fin matsedel! Dottern måste vara helnöjd med din matlagning.
Jag är inte bra på att planera mat för flera dagar i taget längre; under en period när jag hade 5 km till affären gjorde jag naturligtvis det och det var en god vana (handlade då ungefär 2 ggr/v). Jag lagar nästan alltid rätter jag gjort förut; ikväll blir det fiskbullar i hemgjord curry- och purjolökssås.
|
17 december 2012, 18:26 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Vad bakar du för sorts bröd när det blir av? Mitt brödbakande går i vågor och det blir mest på sommarhalvåret, då jag tycks ha mest tid eller energi till sådant, men den här gången blev det av eftersom jag ändå bakade julbullar och hade jäst över. Vissa perioder bakar jag bröd en gång i veckan och andra inte alls. Jag önskar att det kunde ske oftare, eftersom fördelarna är många (billigare, godare, nyttigare (färre tillsatser)).
|
17 december 2012, 18:36 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
|
17 december 2012, 19:48 |
|
|
nallen
Medlem
|
Jag förstår inte hur ni orkar. Särskilt inte ni som lagar åt bara er själva.
|
17 december 2012, 19:51 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|