Igår bakade jag saffransbullar - dagen till ära:
Som ni kan se på bilden, så blev de jättelika.
De var dock minst lika goda som de var stora.
Tre stycken - eller egentligen bara 1, eftersom ändbitarna är obligatoriska (och alltså ätes av ren plikt av bagaren själv för att bespara andra besväret) och knappt räknas - slank ner tillsammans med en, dessvärre smaklös (nästa gång prövas ett annat märke), julmust (årets första).
Jag utgick från följande recept:
http://www.kokaihop.se/recept/saftiga-lussebullar-med-mandelmassaJag gjorde halv sats och tog 2½ dl standardmjölk + ½ dl porter (som blev över från samma dags brödbak), ½ dl brödsirap + 1/4 dl strösocker och skippade den flagade mandeln. Min vana trogen rörde jag mjukt smöret till fyllningen och blandade det med sockret.
Apropå julmust:
Jag såg i min julmustbutik en riktig abomination från Spendrups som kallades "Nygårda Cola", men med en typiskt julig flasketikett som om man försökte lura folk att tro att det var julmust; jag misstänker starkt att Coca Cola har ett finger med i spelet.
Jag undvek den naturligtvis som pesten och köpte istället Apotekarnes julmust, vilken dessvärre, som sagt ovan, var smaklös och alldeles för kolsyrad.
Tips på bra julmust önskas!
Postade jag förresten någonsin någon bild på kastrullbrödet? Här kommer en hursomshelst:
Det ska förresten vara sådär mörkt på ytan; då vet man att det är gräddat tillräckligt länge.