Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
CodeRedAlert
Medlem
|
Re: Mattråd!
Det blev avocadosushi idag - ! Himmelskt.
|
29 november 2012, 18:23 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Här fejkas det Tom & Jerry-soppa... Känner mig inte tillräckligt social för att ringa sonens pappa och kolla receptet som sonen skrivit av från TV:n, så håll tummarna för att det blir likt ändå!
Det var inte ett så särdeles specifikt recept ändå, vad jag vill minnas. Det innehåller bland annat "en liten fisk" och "en nypa krydda".
|
29 november 2012, 19:34 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Jag dreglar fortfarande efter den där moussakan (undrar vad "renmoussaka" skulle bli på grekiska och om det skulle kunna bli en exotisk nordisk exportprodukt till Grekland? ), men jag tvivlar inte ett ögonblick på att du kommer att laga jättegod soppa på "en liten fisk" och "en nypa krydda". *ska strax googla "Tom och Jerry"*
|
29 november 2012, 20:23 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Bullbiff var ett tag sedan, så häromdagen slog jag på stort med (nästan) alla tillbehör: [x] friterad lök [ ] bacon [x] stekt ägg [x] rökt fetaost i köttfärsen [ ] ananas [x] sedvanlig sallad [x] dressing med keso, bostongurka och chilisås [x] klyftpotatis Passar det förresten verkligen med lever till favabönor och Chianti-vin?
|
5 december 2012, 06:21 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
|
5 december 2012, 06:27 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Varför heter det egentligen bullbiff? Är det för att biffarna har fyllning? Gör man dem i formar? Är det tjurfärs?
Ikväll skall det bli något med älgfärs hos mig igen. Känner mig blodfattig.
|
5 december 2012, 09:52 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
När hamburgaren först introducerades i Sverige kallades den för just "bullbiff" i en DN-artikel från - om jag minns rätt - 1957. (en hamburgare kan ju, i sin enklaste form, sägas vara en biff i en bulle).
|
5 december 2012, 10:06 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Aha, så enkelt! Jag snöade liksom in på att det var själva biffen som var bullen, fattade inte alls att det handlade om hamburgare.
|
5 december 2012, 18:29 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Håller på att laga till något så simpelt som stekta ägg, svamp och vita bönor i tomatsås, med lite grönt till. Nu för tiden tror jag till och med att det kvalar som nyttig mat. Så smidigt!
|
6 december 2012, 22:33 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Idag skållade och skalade jag tre tomater, mixade och passerade dem, tillsatte en gnutta honung och sjöd sedan det hela några minuter. En gul lök hackades fint och stektes mjuk på medelvärme i olivolja tillsammans med 1 tsk timjan och lite vitlökspulver (istället för den färska vitlök som inte fanns hemma). Tomatsåsen blandades med den mjukstekta löken och allt fick sjuda en stund till. Blandfärsbiffar (smaksatta med senap, sweet chili-sås och mangochutney) stektes i smör och olivolja och serverades med tomatsåsen, spaghetti och snabbkokta, tunnhyvlade remsor av morot (ett tips är att lägga till ditohyvlad zucchini och paprika om man har det hemma).
|
12 december 2012, 06:36 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|