Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Dagens mumsiga onyttighet 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Dagens mumsiga onyttighet
Ooooo, vad det var nära att jag köpte den där farligt goda lakritsglassen fastän jag får för högt blodtryck av den... Jag blev tvungen att muta mig själv med svindyr baileysglass istället, och marula/ananas-glass också. Och reload-dryck. Ändå känns det inte riktigt rätt. Inget kan ersätta just den där kravmärkta glassen med äkta lakritsextrakt i farliga kvantiteter. Förutom hemgjord pannacotta då, men det blir inte bra när det är jag som gör den (och dessutom har jag inte tålamod att vänta så länge nu). Och helst skall det vara lakritspannacotta i alla fall...

Glycyrrhizinsyra (? det där som finns i lakritsrot) verkar ju vara rena rama knarket. :? Särskilt ihop med grädde och socker.

25 juni 2012, 20:49
Medlem
Lakritste. *pekfinger*

25 juni 2012, 21:16
Medlem
Schueberird skrev:
Lakritste. *pekfinger*

Nu blev det visst lite fel: Jag menade föstås "pekpinne".

25 juni 2012, 22:17
Medlem
Det blev vaniljglass med egenkokt rabarberkräm nyss.
Men rabarber är väl närmast nyttigt.

26 juni 2012, 00:17
Medlem
Förutom oxalsyran dårå, men den märks väl(?) bara om man äter (lägger rabarber på) stora mängder rabarber.

26 juni 2012, 00:26
Medlem
...och den mängd socker som ofta behövs mot rabarberns syrlighet. :P

26 juni 2012, 00:27
Medlem
Äsch, det var bara...1dl socker. Rena rama hälsokuren.

26 juni 2012, 00:30
Medlem
Oxalsyran verkar inte heller vara något större problem:
Det talas ibland om det giftiga ämnet oxalsyra i samband med rabarber. Alla rabarbersorter innehåller detta, men syran finns framförallt i bladen vilka mycket sällan används. Syrahalten blir högre framåt sensommaren, så vill man vara försiktig är det bättre att skörda dem tidigare under sommaren, eller alternativt använda den nya framodlade sortens rabarber som är fattiga på oxalsyra.

26 juni 2012, 00:31
Medlem
Sourcreamringar, torkade fruktbitar (blandade med nötter visserligen men inte så nyttigt för det), marshmallows.
Hetsätning på det sista. Fast det var roligt - vi kastade upp marshmallowsen i luften och skulle fånga in dem direkt i munnen. Äldsta dottern var bäst på det, hon kanske har smygtränat?

28 juni 2012, 00:51
Medlem
Sourcream&onionchips och Norrlands. För att fira viktnedgång. Jojobantning, it's good for you!

28 juni 2012, 23:47
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.