Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sockerdetox-tråden 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Sockerdetox-tråden
Ufo skrev:
Ok jag kan inte avfärda drog-relativiteten helt o hållet.
Men jag fasthåller ändå att de personer som inte ersätter sitt socker till mer naturliga sockerhaltiga saker. Bäddar själva för det.



Frukt, bär och jos är inte heller speciellt nyttigt i större mängder. Finns ingen som helst anledning att äta massa frukt.


Folk som anser sig vara nyttiga för att dom t.ex dricker en halvliter jos som måltidsdryck misstar sig grovt.


Vi gillar socker och sockerkicken för att det är en snabb energikälla som är relativt svårt att få tag i ute i vildmarken som vi är evolutionärt anpassade för. När de förhistoriska människorna väl fick tag i nåt med socker i så gällde det att passa på. Idag har vi tillgång till obegränsat med socker och våra hjärnor tror att vi mår bra av det och triggar oss att äta så mycket som möjligt av det för att imorgon kanske vi får svälta.


10 maj 2010, 21:59
Medlem
Inlägg Re: Sockerdetox-tråden
moggy skrev:
Frukt, bär och jos är inte heller speciellt nyttigt i större mängder. Finns ingen som helst anledning att äta massa frukt.
Åjo.
Har man ett behov av ett halvt kilo socker om dagen så nog faan är det bättre att ta det i form av färska frukter än ifrån godishyllans vita socker.

Visst frukt kan gå till överdrift det också, som allting annat
Men de sockertokiga jag känner verkar inte ens tro att frukt går att äta.


11 maj 2010, 22:47
Medlem
Inlägg Re: Sockerdetox-tråden
Ufo skrev:
moggy skrev:
Frukt, bär och jos är inte heller speciellt nyttigt i större mängder. Finns ingen som helst anledning att äta massa frukt.
Åjo.
Har man ett behov av ett halvt kilo socker om dagen så nog faan är det bättre att ta det i form av färska frukter än ifrån godishyllans vita socker.

Visst frukt kan gå till överdrift det också, som allting annat
Men de sockertokiga jag känner verkar inte ens tro att frukt går att äta.



Självklart är frukt nyttigare än godis, ingen tvekan om saken.

Men ska man leva nyttigt och gå ned i vikt så ska man absolut inte vräka i sig massa frukt heller.


11 maj 2010, 22:51
Medlem
Inlägg Re: Sockerdetox-tråden
Jag kan nog inte leva utan Fazers blå och sura bumlingar.
Så är det bara. Så skjut mig.

Frukt äter jag en hel del också.


14 maj 2010, 23:39
Medlem
Inlägg Re: Sockerdetox-tråden
moggy skrev:
När de förhistoriska människorna väl fick tag i nåt med socker i så gällde det att passa på. Idag har vi tillgång till obegränsat med socker och våra hjärnor tror att vi mår bra av det och triggar oss att äta så mycket som möjligt av det för att imorgon kanske vi får svälta.
Har hört den teorin, men jag ger inte mycket för den faktiskt.

Sen att ta upp folks josdrickande är lite lustigt. Visst, det finns säkert de som blivit feta p.ga att de bytt ut colan mot den, men sockret är väl nästan densamma. Oftast beror fetma på stillasittande dock. Tror att det blir svårt att hitta en som blivit fet av att skala eller iaf äta frukt.


15 maj 2010, 01:23
Medlem
Inlägg Re: Sockerdetox-tråden
Timeless skrev:
moggy skrev:
När de förhistoriska människorna väl fick tag i nåt med socker i så gällde det att passa på. Idag har vi tillgång till obegränsat med socker och våra hjärnor tror att vi mår bra av det och triggar oss att äta så mycket som möjligt av det för att imorgon kanske vi får svälta.


Har hört den teorin, men jag ger inte mycket för den faktiskt.


Tja, det är ju ett faktum att vitt socker är ett ämne som vi inte kan hantera just för att effekterna av det kan liknas med beroendeframkallande droger.


Eller tror du att vi gör ett medvetet val att äta söta saker enbart för att smakar gott?

Vi är slavar under våra gener och instinkter och de medvetna förnuftsmässiga val vi gör är bara toppen på ett isberg av vårt totala beteende.


Timeless skrev:
Sen att ta upp folks josdrickande är lite lustigt. Visst, det finns säkert de som blivit feta p.ga att de bytt ut colan mot den, men sockret är väl nästan densamma. Oftast beror fetma på stillasittande dock. Tror att det blir svårt att hitta en som blivit fet av att skala eller iaf äta frukt.



Det beror inte på en endasaki vårt beteende, det handlar om hela ens livssituation, vilka vanor man har etc.

I korthet handlar det om att man tar in fler kalorier än man gör av med, då ökar man i vikt. Förbrukar man fler kcal än man stoppar i sig så går man ned i vikt.


15 maj 2010, 01:54
Medlem
Inlägg Re: Sockerdetox-tråden
moggy skrev:
Timeless skrev:
moggy skrev:
När de förhistoriska människorna väl fick tag i nåt med socker i så gällde det att passa på. Idag har vi tillgång till obegränsat med socker och våra hjärnor tror att vi mår bra av det och triggar oss att äta så mycket som möjligt av det för att imorgon kanske vi får svälta.


Har hört den teorin, men jag ger inte mycket för den faktiskt.


Tja, det är ju ett faktum att vitt socker är ett ämne som vi inte kan hantera just för att effekterna av det kan liknas med beroendeframkallande droger.

Nej, jag menade att apor knappast hade några problem att hitta frukt.


Citera:
Eller tror du att vi gör ett medvetet val att äta söta saker enbart för att smakar gott?
Eftersom du skriver vi så måste jag svara; Ja. Jag äter sötsaker för att jag tycker om det, inte för att de är äckliga/nyttiga. Det kallar jag medvetet, du får gärna skylla dina bilringar på något annat, men för mig är det medvetna val man gör när man handlar sånt som ska ner i magen. Att godis ofta är färgrikt som frukter är gör att barn främst går på det. Vuxna ska kunna använda intellektet till att förstå att det där är inte nyttigt.

Citera:
]Vi är slavar under våra gener [/b]och instinkter och de medvetna förnuftsmässiga val vi gör är bara toppen på ett isberg av vårt totala beteende.
Haha, jo, svårt att ändra på generna. Iaf än..
Visst, vi gör mest omedvetna val hela tiden, annars tror jag att alla skulle behöva psykhjälp till slut.

Citera:
Det beror inte på en endasaki vårt beteende, det handlar om hela ens livssituation, vilka vanor man har etc.

I korthet handlar det om att man tar in fler kalorier än man gör av med, då ökar man i vikt. Förbrukar man fler kcal än man stoppar i sig så går man ned i vikt.
Ja, att man blir fet av stillasittande, men bara om man äter mer energi än man förbrukar är väl ingen hemlighet direkt. Att gå och räkna kalorier tror jag inte tjänar mycket till dock. Krävs mer avancerad matematik för att hjärnan ska gå i gång. Stillasittande är huvudorsaken till fetma, det kan jag nästan garantera utan att ha några vetenskapliga bevis eller empiriskt belagda studier att vifta med.


15 maj 2010, 13:24
Medlem
Inlägg Re: Sockerdetox-tråden
Timeless skrev:
Nej, jag menade att apor knappast hade några problem att hitta frukt.
Och att det nuvarande färgseendet kom till p.ga vitaminerna i frukten snarare än energiinnehållet isf.


15 maj 2010, 13:42
Medlem
Inlägg Re: Sockerdetox-tråden
moggy skrev:
Vi gillar socker och sockerkicken för att det är en snabb energikälla som är relativt svårt att få tag i ute i vildmarken som vi är evolutionärt anpassade för. När de förhistoriska människorna väl fick tag i nåt med socker i så gällde det att passa på. Idag har vi tillgång till obegränsat med socker och våra hjärnor tror att vi mår bra av det och triggar oss att äta så mycket som möjligt av det för att imorgon kanske vi får svälta.

http://www.gnarpan.com/kalorier/kalori_tab.html
Då jämnför vi jordgubbar med potatis.
Det ena älskar 90% det andra ogillar 90%.
100g jordgubbar ger 47 kCal
100g potatis ger 80 kCal
Då borde med din teori, potatis vara ungefär dubbelt så gott än jordgubbar. (tror få håller med om det.)
Men titta på innehållet i ett icke förädlat bär, blir det ganska tydligt vad kroppen vill ha vid ett sötsug. Vitaminer/mineraler.
http://halsofakta.com/?t=3632&x=Ronnbar
Ger man faan i många tillsatser i maten så kroppen får behålla de vitaminer/mineraler vi behöver så minskar också sötsuget.

Att evolutionen gjort så man känner ett glädjerus(Dopamin) vid tillskott av socker är ju för att vi skall få i oss de vitaminer/mineraler som vi behöver.
Där socker finns, finns också kopiösa mängder nyttiga spårämnen.

Att påstå att frukt/bär orsakar fettma är lika felaktigt som att påstå att aspartam hjälper en att gå ner i vikt.


15 maj 2010, 14:38
Medlem
Inlägg Re: Sockerdetox-tråden
I sambons bodybuildingtidning stod det om fruktos och bukfetma. Alltså att fettet lägger sig runt tarmarna.

Direkt när jag läst det fick jag ett jätteåterfall och tokåt en massa godis och annat sockrigt.

Man mår inte bra av fakta.


31 maj 2010, 11:46
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron