Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Autismtyper 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Autismtyper
Sluskigt geni
Lägger vikt på socialt umgänge. Men hygien och framförallt etikett är en vetenskap det sluskiga geniet inte läst. Han har inga grava sociala störningar men är ganska obehaglig. Har mycket gemensamt med en ordinär svettig tonårsnörd.

Asocialt geni
Är socialt medveten och äger viss grace, men väljer ensamheten och sina intressen. Tänk Nikola Tesla.

Frånvarande drömmare
Slapp blick. Monoton men ej stel röst. Den eviga tystnaden och den tillbakadragna attityden kan göra andra osäkra, men upplevs i övrigt inte som anmärkningsvärd och blir bara sporadiskt mobbad i avsaknad av riktiga måltavlor. Upplevs oftare som blyg eller introvert än socialt tafatt.

Kulturbildad skämtare
Hans charmerande egenheter gör att folk inte reagerar negativt på hans avvikande sociala stil, varefter han passerar som NT. Med sin allmänbildning och glimten I ögat kan han vinna respekt och förmåner, men inte social pondus.

Låtsassocial nörd
Ser sig själv som lagom socialt kompetent. Men har en stereotyp syn på vad det går ut på och systematiserar de sociala koderna som om det var reglerna i ett brädspel. Han projicerar ofta frustrationen orsakad av att det sociala spelet glider mellan hans fingrar. Anser sig stå på samma sociala nivå som majoriteten och kan ibland förespråka konformism.

Utåtriktad charmör
Oreserverad. Offensiv social spelare. Den utåtriktade charmören har alla korten på bordet. Han är mycket "på" och kan spontant prata med vem som helt och ställa sig framför en publik utan förtanke. Han lär sig med hjälp av humor att överleva det sociala spelet bättre än de introverta arketyperna som istället undviker det, men är inte så finkänslig. Hans sociala förmåga ställs hela tiden på kanten, men eftersom han är överaktiv så tas han för överdrivet spontan istället för socialt förhindrad. Han kan återhämta sig från misslyckanden innan det ens hinner bli en pinsam tystnad. Han upplevs som antingen charmig, irriterande, lättsam, påträngande, eller i extrema fall hotfull.

Little Professor
Klassiker. Den lilla professorn, oftast ett barn, står nästan helt utanför det sociala spelet och blir lätt mobbad för det. Flyr in i sitt specialintresse på bekostnad av allt annat. Pratar om sitt specialintresse utan att förstå att folk inte bryr sig.

Misslyckad NT-wannabe
Känner sig ensam och vill umgås normalt med människor som alla andra, men har inte tillräcklig social färdighet att ta hand om problemet.

Individualist
En autist som hittat en egen stil som ser naturlig ut. Passerar som neurotyp men hamnar ofta långt utanför mainstreamfacket.

12 mars 2010, 06:53
Medlem
Inlägg Re: Autismtyper
Gillar din uppdelning.
Den saknar "vi o dom" känsla.

12 mars 2010, 14:10
Medlem
Ufo skrev:

Jag håller med. Jag lyckades inte förmedla min egen åsikt på alla, speciellt den utåtriktade. Jag skriver en ny version om det inte blir för krystat.

12 mars 2010, 20:15
Medlem
Ufo skrev:
Gillar din uppdelning.

Alltså, det var med avsikt. Men jag är missnöjd med några överoptimistiska inslag.

12 mars 2010, 21:37
Medlem
Vettigt, tycker jag, fast i min värld är Låtsassocial nörd och Little Professor så gott som samma sak.

Iallafall dem jag träffat på. Själv är jag ett asocialt geni. :ugeek:

12 mars 2010, 21:46
Medlem
Timeless skrev:
Vettigt, tycker jag, fast i min värld är Låtsassocial nörd och Little Professor så gott som samma sak.

De är nog närmare motsatser. Hur resonerar du?

14 mars 2010, 02:01
Medlem
Sanive skrev:
Timeless skrev:

De är nog närmare motsatser. Hur resonerar du?

Motsatser? Ok, då tänker vi inte på samma saker/personer iallafall. Kan vara p.ga hur man ser på: "lagom socialt kompetent".

Jag tror att de flesta ser sig själva som lagom socialt kompetenta ända tills någon som personen har förtroende för, berättar att den är ett misslyckande och hur viktigt det är med sociala relationer.

15 mars 2010, 00:19
Medlem
Timeless skrev:
Jag tror att de flesta ser sig själva som lagom socialt kompetenta ända tills någon som personen har förtroende för, berättar att den är ett misslyckande och hur viktigt det är med sociala relationer.

Det låter otroligt naivt att behöva ha det stavat för sig.

19 mars 2010, 20:24
Medlem
Sanive skrev:
Timeless skrev:

Det låter otroligt naivt att behöva ha det stavat för sig.

Ja, så illa kan det väl ändå inte vara?

Men hur menade du, Timeless, syftade du på professorerna och nördarna, eller på Aspergare generellt?

För många av professorerna och nördarna är ganska socialt osmidiga, de kan helt klart vara starkt överrepresentarade bland de som behöver lotsas rätt. Resultatet av omgivningens påpekanden brukar dock sällan leda någonvart. Nörden eller professorn tror fortfarande att den är ett socialt geni.

Nörden eller professorn: "Torsten sade att jag inte kan bjuda på Denniskorv och snabbmakaroner på första dejten, fan vad elak han är!".

19 mars 2010, 23:16
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.