Den värsta julklapp du fått?
Har du fått en riktigt vidrig julklapp någon gång? Eller en komisk? En som varit helt fel, eller som känts som att personen gett den av ren elakhet eller snålhet? Kan vara allt från duplo till en femtonåring till någons avlagda plagg. Kort sagt, värsta julklappen eller födelsedagspresenten?
När jag var i övre tonåren fick jag och brorsan varsin oförglömlig julklapp av farmor.
Varsin slarvigt urdiskad bregottask innehållande en hembakad pepparkaka föreställandes våra respektive namns begynnelsebokstav. Jag fick även ett uppskattningsvis 20-30 år gammalt pack med röda kronljus som legat i farmors byrålåda.
I brorsans ask låg dessutom en syltkaka... antar att hon hade missat att den låg kvar, då hon brukade använda bregottaskar som kakburkar. Så jag och brorsan slogs ju om syltkakan, och kronljusen smulades sönder, för brorsan tyckte ju att han skulle ha fått kronljus också, och jag ville ha halva hans syltkaka
Eller, nä.
Nämnas skall att våra kusiner brukade få dyrbara presenter och pengagåvor, då stor skillnad gjordes mellan barnbarnen.
Jag tycker ju hon kunde låtit bli att ge dessa julklappar till mig och min bror, för de kändes verkligen som en total diss. Medans farfar levde brukade vi få varsitt kuvert med pengar, 300 kr. Undertecknat från farmor och farfar. Kan ju nämna att dessa kuvert upphörde att komma när han dog.