Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Manliga förskolärare bör inte kallas "dagisfröknar" 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Manliga förskolärare bör inte kallas "dagisfröknar"
En patetisk insändare på newsmill
http://www.newsmill.se/artikel/2011/10/01/manliga-f-rskol-rare-b-r-inte-kallas-dagisfr-knar
Citera:
Zoran Alagic har sedan i våras kämpat hårt för rätten att kalla förskola dagis. Som privatperson har han drivit frågan på Twitter och vi är många som undrat varför det varit en så viktig fråga.

Vi är några som har försökt övertyga honom om att det finns problem med ordet och att det kan uppfattas som nedlåtande
Jag ser problem i att saker o ting hela tiden bara måste byta namn, helt utan anledning.

Citera:
men när han vill att manliga förskollärare ska acceptera betäckningen dagisfröken blir jag allvarligt bekymrad.
Fjollor är också käringar.

Citera:
men jag tror att de flesta av oss skulle föredra en korrekt yrkestitel.
Omöjligt, de flesta verkar föredra titlar efter vad trenden säger.

2 oktober 2011, 16:23
Medlem
Inlägg Re: Manliga förskolärare bör inte kallas "dagisfröknar"
Citera:
men när han vill att manliga förskollärare ska acceptera betäckning av en dagisfröken

Fixat :D

2 oktober 2011, 18:46
Medlem
Schueberird skrev:
Citera:
men när han vill att manliga förskollärare ska acceptera betäckning av en dagisfröken

Fixat :D
:lol:

2 oktober 2011, 18:57
Moderator
Varför bara en? Och får han (/hon) välja betäckarens/betäckarnas kön? Och om det görs på arbetstid så ingår det väl ändå inte i barnens sexualundervisning? :shock:

2 oktober 2011, 22:58
Medlem
Det framgår tyvärr inte av artikeln. Om vi frågar artikelförfattaren kanske han kan förklara hur han hade tänkt sig att betäckningen skulle gå till. För övrigt brukar det vara bra att varva teori med praktik när man ska lära sig något.

3 oktober 2011, 00:32
Medlem
Daghem.

Jag tycker att det är ett bra namn på verksamheten. Helst ser jag att mina barn är på ett daghem och inte på en förskola från ettårsåldern (nu lyckades jag vara hemma med dem betydligt längre än så men många barn börjar på dagis när de fyller ett).
Vad gör en ettåring på förskola? Eller ett barn under fem, för den delen.
Skola hinner man med ändå.

Jag tycker att daghem ska heta dagis men att förskolelärarna kan titulera sig pedagoger, eftersom de nu ska inneha den utbildningen.
De utan längre utbildning heter väl barnskötare?

Förövrigt, angående att döpa om företeelser och bekanta uttryck så ska vi med AS som ju har en utvecklingsstörning, numera istället ha inlärningssvårigheter.
Det låter värre och faktiskt minst lika missvisande om man inte djupanalyserar och fattar vad som antagligen avses.

Utvecklingsstörning var också olyckligt formulerat men att ha inlärningssvårigheter är inte speciellt mycket bättre, i mina öron.
Känner ni att ni lider av inlärningssvårigheter?

3 oktober 2011, 09:21
Medlem
CodeRedAlert skrev:

Ja, svårligen. Har nog även ett visst förståndshandikapp men den ojämna begåvningen gör att andra saker väger upp där det är hål i schweizerosten.

Topic: Vad fan skall de heta då? Dagisherrar? Herregud.

3 oktober 2011, 10:10
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Utvecklingsstörning var också olyckligt formulerat men att ha inlärningssvårigheter är inte speciellt mycket bättre, i mina öron.
Inlärningssvårigheter är väl ett "finare" ord för utvecklingsstörning som i sin tur är ett "finare" ord för mupp som i sin tur är ett "finare" ord för idiot.
Så jag förstår inte varför folk tar illa vid sig när man titulerar sig själv som mupp eller idiot.

Men javisst finns det inlärningssvårigheter. Jag har stora svårigheter för folk som aldrig verkar kunna lära sig något, men ännu större svårigheter med dom som tror att de lärt sig något de uppenbarligen inte lärt sig.
/Senast, så fick jag plåstra om en vuxen människa som lyckades skära av sig tummen när han skulle lossa på en liten skruv.

Mycket enklare att bara anse sig vara en idiot som blir idiot på idioter.

3 oktober 2011, 12:47
Moderator
Ufo skrev:
Inlärningssvårigheter är väl ett "finare" ord för utvecklingsstörning som i sin tur är ett "finare" ord för mupp som i sin tur är ett "finare" ord för idiot.
Så jag förstår inte varför folk tar illa vid sig när man titulerar sig själv som mupp eller idiot.
Bara att konstatera samma sak. Dessutom, om man nu struntar i vanligt folks språkbruk för att istället "djupanalysera" det, är det ett större sakfel än "utvecklingsstörning". Allt hänger i båda fallen på vad det menas att man skulle vara efter i respektive ha svårt för (vilken distinktion inte ingår i vanligt språkbruk). Men om man kan konstatera att många aspergare lär sig eller växer ikapp diverse sociala, kognitiva och mentala färdigheter långsamt, sent eller ojämnt så kan man inte konstatera att många aspergare av intellektuella skäl behöver särskola eller har svårt att lära sig vad man väl har intresse eller (förmodligen; om forskning saknas, som jag har intryck av, så kan man heller inte påstå motsatsen) neurologiska förutsättningar för.

Men det är väl så det blir när inte ens (det högre) fackfolket kan komma förbi modellen "manliga tabellnördar med nedsatt känsloliv" eller att slänga oss ute på normalfördelningskurvans ena svans i samma skål som dem i kurvans mitt, och som de nog också i många fall har missförstått.

OnT ids jag inte gå i elden igen. Har redan gjort det på AF och varken språket eller folks fördomar utvecklas åt det håll jag skulle vilja. Men håller med Koden om "skola". (Non scholæ sed vitæ discimus – vi lär inte för skolan utan för livet – en annan numera ohållbar maxim.)

3 oktober 2011, 15:12
Medlem
Citera:
men när han vill att manliga förskollärare ska acceptera betäckningen dagisfröken blir jag allvarligt bekymrad.

Detär inte manligt att vara dagisfröken, det är ett vårdande kvinnoyrke.
borde vara förbjudet att anställa fjolliga "män" till dylika jobb.

3 oktober 2011, 19:24
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.