Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
BBCode meckel 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg BBCode meckel
Sitter o hackar sönder ett PHPBB2 forum.
Och nu är jag inne på BBCode.
Jag har tagit bort [list] och [code] (Ointressanta)
Och lagt till [youtube]
När man ändå håller på, kommer ni på någon vettig bbcode att nyttja?
Den skall ju helst vara kompatibel med html

24 januari 2011, 22:56
Medlem
Inlägg Re: BBCode meckel
code är väl djävligt användbar, hur ska man annars få en monospace-font så att ASCII-art funkar?
spoiler skulle behövas både här och på det andra stället.

24 januari 2011, 23:14
Medlem
nallen skrev:
code är väl djävligt användbar, hur ska man annars få en monospace-font så att ASCII-art funkar?
spoiler skulle behövas både här och på det andra stället.

Ja ASCII-art är ju viktigt. Men räcker det inte med quote som får en särskild teckentabell?
[code] har ju den egenheten att den blockerar alla taggar inuti, vilket komplicerar resten av bygget.

Spoiler var också en bra ide.

24 januari 2011, 23:20
Medlem
Ufo skrev:
[...]ASCII-art är ju viktigt. Men räcker det inte med quote som får en särskild teckentabell?

Jo, så länge det på nåt sätt går att välja en monospace-font så spelar det inte mig så stor roll hur det går till.

Beroende på vad det är för forum du meckar med; jag uppskattar om det finns en math-tag, gärna med LaTeX-kompatibel formattering. Det är dock inte helt trivialt att översätta till mathml eller liknande utan att ta hjälp av LaTeX.

25 januari 2011, 19:01
Medlem
nallen skrev:
LaTeX.
Det var nytt för mig.
Vad hur är det?
Finns det någon bra syntax att använda sig av?

26 januari 2011, 01:02
Medlem
LaTeX är bara något som bajsnödiga akademiker har hittat på: Riktiga människor (eller akademiker som inte är bajsnödiga) använder det aldrig :P

Skämt åsido:
Lateschhhhh (som det, enligt vissa, ska uttalas (det vill säga med långt (ju längre desto bättre) sch-ljud)) är ett språk som används för grafiska layouter. Inom den akademiska världen är det oerhört populärt.

26 januari 2011, 20:07
Medlem
Den stora poängen med LaTeX är att det blir snygga dokument, till skillnad från diverse ordbehandlare. Men i just det här fallet var det bara den enhetliga syntaxen för att typsätta matematiska formler jag fiskade efter. (Web-)mathematica gör det nästan lika snyggt, men jag tycker syntaxen är ointuitiv.

26 januari 2011, 21:37
Medlem
webMathematica
http://shop.alfasoft.se/Inventory/Navision/categories/6,106,1200,1208?cat=yes&category=6,106,1200,1208&categoryName=webMathematica
Hoho vad faan är det där 165120.00 SEK
Nej sånt är inte aktuellt :lol:

Men visst vore det kul om man kunde göra snygga formler.
Det där måste jag grunna på hur man kan göra i php.

26 januari 2011, 23:56
Medlem
Jag vet inte hur det är med browser-stöd för mathml idagens läge. Om du orkar ta reda på det är jag intresserad av att höra en sammanfattning.

27 januari 2011, 21:42
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.