Re: Hur fungerar det här(nationalekonomi)?
De som har jobb producerar nog mer. Nu vet jag inte hur produktiviteten ändrats senaste året, men man kan ju tänka sig att industrier som gått på lågvarv utan att avskeda folk börjat få ordrar igen (från vem då kan man undra, alla har ju slut på pengar). Sen är det väl vanligt att företag som gjort sig av med folk i lågkonjunktur låter de som finns kvar jobba övertid i början när vändningen kommer eftersom det är lättare än att anställa nya.
Generellt är det möjligt att kombinera hög arbetslöshet och hög tillväxt genom att produktiviteten (produktion per arbetstimme) ökar genom t.ex. mer automatisering. Det brukar höja kompetenskraven så lågutbildade blir arbetslösa. Alternativen är att utbilda dem (som vänstern vill) eller sänka deras löner (som högern vill) så att de kan få lågproduktiva jobb som normalt skulle ha lämnats ogjorda med jämlika, höga löner anpassade efter industrins produktivitetsökningar. Alla går förstås inte att utbilda men 70% akademiker bör gå om alla fick samma sociala förutsättningar som överklassen (70% av överklassungarna (de med minst en akademikerförälder) blir akademiker, genetiska skillnader är små mellan klasserna, enl. en OECD rapport jag läste har det uppskattats att genetiskt arv skulle stå för 22% av inkomstskillnaderna i västvärlden). De som blir över kan man ge bidrag eller subventionerade låtsasjobb. Eller så får de bli uteliggare. Subventionerade anställningar rekommenderas av OECD då USA har fattiga arbetare och EU fattiga bidragstagare vilket ses som dåliga alternativ båda två
Man kan vänta sig att alla jobb utom kreativa (forskare, konstnärer, entreprenörer och sånt) samt sociala kommer rationaliseras bort så småningom, precis som jordbruket rationaliserats till typ 1% av befolkningen. Om man inte låter löneskillnaderna öka enormt för att skapa onödiga låtsasjobb som kunde gjorts av robotar eller lämnats ogjorda. Såna där sociala jobb i vård eller skola kan man förstås alltid skapa fler om man vill. I brist på moderna uppskattningar tänker jag mig ett skattetryck strax under toppen på
Lafferkurvan vid ca 70% av BNP som optimalt.