En humla kravlar omkring i undervegetationen!
När jag idag som vanligt stegade iväg till kneget såg jag i skogen en hund som var lika cool som matmors hårfärg, men det är en helt annan historia. Lite senare i samma skog hörde jag ett mystiskt surrande ljud bredvid stigen. Det visade sig vara en humla som förgäves försökte lyfta; jag trodde först att den fastnat med bakbenet i mossan och tänkte peta loss den, men jag såg snart att den dessvärre skadat ena vingen, vilket gjorde mig lite sorgsen, eftersom jag insåg att den antagligen inte skulle överleva så länge utan att kunna flyga. Humlan kravlade omkring i undervegetationen utan att längre ens försöka flyga; den såg lite klumpig ut med sin stora bakkropp släpandes bakom sig över kvistar och diverse mossor som jag för tillfället inte brydde mig om att artbestämma. Jag kan inte laga humlors skadade vingar
Samtidigt tänkte jag att naturen har sin gång; en del mister flygförmågan och tvingas kravla omkring i undervegetationen utan att synas, medan andra föds och lever hela sina liv i densamma utan att veta om något annat.