Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Att vara präst i Svenska Kyrkan 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Att vara präst i Svenska Kyrkan
Jag tänkte, som ett svar till AliasFrollo, att det nog inte är så lätt att komma in i Svenska Kyrkan om man hyser extremt reaktionära åsikter. Såvitt jag vet verkar de sålla rätt kraftigt på teologiutbildningarna.

19 maj 2009, 23:04
Medlem
Inlägg Re: Att vara präst i Svenska Kyrkan
Uppenbarligen har ju aliasFrollo lyckats bli präst i alla fall. Vad jag förstått av hans inlägg i Aspergerforum så har han dessutom lyckats behålla jobbet ganska många år.

aliasFrollo, det är för övrigt intressant att du blev så intresserad av min alternativversion till disneyversionen av Ringaren i Notre Dame.

19 maj 2009, 23:55
Medlem
De vill väl inte ha in fler sådana som jag. Jag har ofta förundrats över att de faktiskt lät mig hållas bra länge trots att de måste uppfatta mig som rena heretikern. :|

21 maj 2009, 20:25
Medlem
Jag tror det finns fler präster med aspie-drag förutom Aliasfrollo. Missionskyrkan i vår stad ska byta präst, och det var två stycken och presenterade sig (ett par). Killen tittade ned i backen, höll på med mikrofonsladden och uppträdde på många andra sätt aspigt. Även tjejen verkade aningen aspig. Bara att föreslå att man skulle dela på en tjänst eller allra helst komplettera varandra under gudtjänsterna verkade ganska aspigt.

22 maj 2009, 07:54
Medlem
Hm. Jag har ingen uppfattning om hur det ligger till, är inte med i någon kyrka och skulle inte drömma om att bli det heller. (100% ateist.) Men det jag ändå sett av svenska kyrkan tyder på att det ställs stora krav på social kompetens och liberala åsikter. Nåt som inte precis är kännetecknande för personer med AS...

23 maj 2009, 11:00
Medlem
Det fanns mycket som var jättejobbigt med att vara präst i Svenska kyrkan och jag räknar inte med att kunna komma tillbaka till den tjänsten.

Liberala åsikter är visserligen vad jag förstått ganska vanliga även hos aspergare, men de är nog inte riktigt lika dominerande bland aspergare som bland neurotypiker.

23 maj 2009, 14:12
Medlem
aliasFrollo skrev:
Liberala åsikter är visserligen vad jag förstått ganska vanliga även hos aspergare, men de är nog inte riktigt lika dominerande bland aspergare som bland neurotypiker.

Mm, det var ungefär så jag menade.

23 maj 2009, 18:53
Medlem
Aliasfrollo, vad säger du om ställen som Universal Life Church, skapad för att folk ska slippa åka till vietnam och kriga?

http://ulc.net/

Där kan man bli pastor, och doktor i metafysik och allt möjligt!

23 maj 2009, 20:34
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.