Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Antirasistisk matematik 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Antirasistisk matematik
Mycket ska man höra, men att även den matematik som lärs ut i anglosaxiska skolor anses vara "rasistisk", är väl att gå för långt?..eller?

wikipedia skrev:
Anti-racist mathematics is a branch of education reform theory that sees a need to form a curriculum to counter a perceived bias in mathematics. It claims there is a sociocultural context to mathematical education and suggests that the study of mathematics in Western societies has traditionally exhibited racial or cultural bias. While 'anti-racist mathematics' and 'ethnomathematics' scholars share the assumption that any given mathematical understanding or practice is a product of a particular culture, the forms of their scholarship differ considerably, and they should not be confused with one another.

Anti-racist mathematics is primarily concerned with the way in which mathematics is taught, although it also examines the contents of the curriculum in as much as this might reasonably differ from universally acceptable mathematical education. An anti-racist approach to mathematics education could include any or all of the following:

Discussion of the mathematical knowledge of ancient civilizations outside of Europe, and non-European contributions to mathematical knowledge and discovery.
1, The avoidance of racial stereotyping when forming and communicating expectations of pupils' attainments in mathematics.
2, The avoidance of racial stereotypes or cultural bias in classroom materials, textbooks, coursework topics and examination questions.
3, Effective and unprejudiced methods of distinguishing between the merits of individuals. In particular, by ensuring equal exposure to examinable learning materials and opportunities as well as standardised examination methods. In this case, it would be highly prudent to ensure a method of examination that is public and open to cross-examination (certainly by ensuring that complaints and ambiguities in either examination methods or marks are dealt with openly [publicly] and in a non-secretive way). Clearly repeat examinations are less likely to misrepresent mathematical abilities.
Proponents of anti-racist mathematics believe that anti-racist education programs have the potential to correct imbalances and to have beneficial results on test scores and examination results in some minority groups.

När kommer denna matematik till Sverige, för jag antar att även den svenska skolmatmatiken anses som rasistisk eller snart kommer att göra det?

Kan ett ämne som matematik överhuvudtaget betecknas med termer som "rasism" och "rasistisk"?

http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-racist_mathematics

27 februari 2010, 01:50
Medlem
Inlägg Re: Antirasistisk matematik
Finns så många sätt att räkna på, och jag tror absolut inte att det är något fel i att ta med fler räknesätt i grundskoleutbildningen.

Många har svårt att förstå nyttan med matematik, så om mer matematisk historia införs kanske folk blir mer medvetna om dess nytta. Verkar som att det går åt andra hållet dock. Inopererade miniräknare ftw.

27 februari 2010, 06:08
Avslutat konto
Jag förstår nyttan med matematik men klarar inte av det hur mycket jag än försöker.

27 februari 2010, 07:40
Medlem
Till exempel denna formulering kan antirasistmatematikerna tänkas vilja rensa ut:
Citera:
Tre niggrer står i ett gathörn och säljer knark till sina pundarniggerbröder. En dag kommer en vit tysk (vilket förstås är en tautologi, eftersom vi ju alla vet att samtliga riktiga tyskar är renrasiga naziarier) och nazimördar niggrerna. Hur många niggrer finns det då kvar? Svaret är att det finns noll niggrer kvar, eftersom ingen sann arier skulle nöja sig med att nazimörda enbart 2 av 3 niggrer, utan en riktig tysk nazimördar förstås 100% niggrer. Ett halvt poäng ges till motiveringen att inga niggrer är kvar eftersom den tredje niggern springer för livet (niggrer är bra på att springa; det lärde de sig i djungeln) efter att de andra nazimördats.

Bmw skrev:
Kan ett ämne som matematik överhuvudtaget betecknas med termer som "rasism" och "rasistisk"?

Jag skulle säga att det inte finns något som kan kallas antirasistisk eller rasistisk matematik; antingen räknar man eller så räknar man inte. Däremot kan det ju tänkas att övningsuppgifter och liknande innehåller fördomsfulla formuleringar, men det är ju i så fall ett allmänt problem som gäller för alla ämnen och inte bara just för matematik. Ett ämne kan kanske användas i ett visst syfte, men det vore ju inte ämnets fel; det vore ju annars som att kalla en spade rasistisk om den användes av rasister.

Min personliga åsikt är att det känns som ett påhittat problem. Lär skitungarna att tänka själva och hjälp dem forma sina egna sunda åsikter istället för att sopa undan allt som kan tänkas vara farligt eller presentera en annan syn på saken. Jag har sagt det tidigare, men upprepar mig gärna: Oavsett vilka egenskaper en grupp av människor kan tänkas ha gemensamt, så finns det alltid undantag, och för att hitta de undantagen måste man ner på individnivå. Lär bajsbarnen att alla människor är individer med egna åsikter och tankar och lär dem att se individen istället för gruppen, så löser sig resten lättare.

27 februari 2010, 14:26
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.