Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Behöver någon att öva japanska med 
Författare Meddelande
Avslutat konto
Inlägg Behöver någon att öva japanska med
Jag har kommit hyffsat långt med japanskan och kan läsa och förstå hela meningar av vardagstal. Behärskar de flesta verbtilläggen och partiklarna. Kan drygt 1000 kanji till mening/och eller uttal. Fortfarande är jag helt beroende av lexikon för att slå upp enskilda ord och uttryck men jag är inte på typ "gymnasienivå" längre. Alltså den nivån där man lär sig i snigeltakt och det tar 3 år bara att komma upp på något som liknar den nivå jag är på nu.

Jag behöver få träna och diskutera japanska med någon. Gärna någon som behärskar språket.

4 februari 2010, 02:10
Medlem
Inlägg Re: Behöver någon att öva japanska med
Mitt japanintresse handlar till största delen om deras tatueringskonst, så jag kan nog inte vara behjälplig. Det ska väl ges kurser på medborgarskolan eller andra kvällskurser? Om det är för socialt krävande kanske du kan börja chatta med ngn japs.
Jag kan inte erinra mig att vi haft ngn japansktalande på aspergerforumen.

Men du skulle kunna göra mig en liten tjänst: hitta tecknet för "modig" och redogör för hur det ser ut i olika dialekter.

4 februari 2010, 04:14
Avslutat konto
Det enda tecken för mod jag kan är . Mod heter 勇気. Det sista tecknet där är vanligt förekommande, uttalas alltid som "ki" och betyder ungefär "ande, anda" etc. Används i allt från "väder" till "hälsa" och "mod". Otroligt vanligt tecken.

"Var modig!" blir "勇気をだして" som jag med mina inte överdrivet bra japanskakunskaper får till "plocka fram modet", eller nånting sånt, direktöversatt. Jag föreställer mig en liten kamikazepilot som slår sig för bröstet.

Kan tyvärr inget om hur det kan tänkas skilja sig på olika dialekter.

4 februari 2010, 04:28
Avslutat konto
Skulle gärna ha en japansk chatkompis men då helst någon flummig, introvert aspietyp. NT-japaner, speciellt yngre, verkar vara rätt horiga och fnaskiga människor med otroligt dömande och nedlåtande attityder om andra som endast är trevliga om de ser en som ett potentiellt knull men i övrigt ser en som en idiot om man inte redan pratar flytande.

Kanske är jag fördomsfull.

Att hitta japaner som vill ligga med en är nog inte svårt men att hitta en japan som vill hjälpa en med japanskan utan att direkt idiotstämpla en är nog svårare.

4 februari 2010, 04:41
Medlem
Josef3 skrev:
Det enda tecken för mod jag kan är . Mod heter 勇気. Det sista tecknet där är vanligt förekommande, uttalas alltid som "ki" och betyder ungefär "ande, anda" etc. Används i allt från "väder" till "hälsa" och "mod". Otroligt vanligt tecken.

"Var modig!" blir "勇気をだして" som jag med mina inte överdrivet bra japanskakunskaper får till "plocka fram modet", eller nånting sånt, direktöversatt. Jag föreställer mig en liten kamikazepilot som slår sig för bröstet.

Kan tyvärr inget om hur det kan tänkas skilja sig på olika dialekter.

Ok, du ska ha tack!

5 februari 2010, 01:39
Avslutat konto
Tillsammans blir de där tecknen "yuuki", så mod heter alltså yuuki. Ki är bara det andra tecknet. Ifall det inte framgick tydligt.

5 februari 2010, 02:25
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.