Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
FRAs dator har 13 728 kärnor 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg FRAs dator har 13 728 kärnor
Och du trodde din fyrkärniga var cool!

FRA köpte in sin dator redan 2007, rätt LÅNGT innan nån lag gått igenom, intressant bara det.... I november 2007 låg datorn på 5:e plats på listan över snabbaste datorn i världen. Dock har på sistone nya datorer klättrat upp i topplistan, och FRA:s superdator har nu sjunkit ner till 42 plats.

Superdatorn är ett Cluster Platform 3000 BL460c, Xeon 53xx 2.66GHz, Infiniband från Hewlett-Packard. Den kör GNU/Linux och har 13 728 kärnor. Dess prestanda är 10,668 GFlop per kärna. Hela superdatorn har en prestanda på 102,80 TFlop, och ett teoretisk max på 146,43 TFlop.

Flop = flyttalsoperation per sekund. Flyttal används för att representera och approximera reella tal. Med andra ord utför FRAs dator 102,80 biljoner matematiska beräkningar så som multiplikation, logaritm, exponent, et.c., per sekund. (Kryptering/dekryptering är dock diskret i sin natur, så det kanske inte har någon skillnad hur många Flop deras dator presterar. Flyttal förlorar sin precision när stora tal representeras, vilket gör att vanliga heltalsoperationer (SIMD; SSE3, MMX..) förmodligen är mer intressant för FRA.)

Titan är namnet på den databas i vilken FRA samlar uppgifter om svenska folkets tele- och datatrafik i tio år. Databasen var hemlig fram tills dess att Rapport fick tag i ett läckt dokument som förkunnade dess existens.

De har iaf god smak när det gäller val av operativsystem...

9 december 2009, 23:35
Medlem
Inlägg Re: FRAs dator har 13 728 kärnor
Jaha på Torsdag smäller det.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8280834.ab
Citera:
Snart finns hela ditt elektroniska liv i lagrat i en databas.
Mejl-, sms- och samtalsuppgifter ska kartläggas och sparas, enligt ett förslag som riksdagen röstar om på torsdag.

15 december 2010, 18:27
Medlem

Citera:
När man surfar med sin dator tvingas internetoperatören att lagra IP-nummer från samtliga hemsidor du besöker, samt vilken tidpunkt du besökte dem.
Nu sitter jag o meklar ihop en crawler.

16 december 2010, 02:13
Medlem
Ufo skrev:

Citera:
När man surfar med sin dator tvingas internetoperatören att lagra IP-nummer från samtliga hemsidor du besöker, samt vilken tidpunkt du besökte dem.

Hehe, alla domedagar har sina likheter

16 december 2010, 05:32
Medlem
Jag har bara 2 kärnor i min :(

Undrar hur hårt belastad den blir när jag snackar med min morsa i telefon. Jag brukar prata en hel del om grejer som FRA antagligen snappar upp. Typ att det skulle vara läckert att ha en lastbilspark med avfyrningsramper med SCUD-missiler på någonstans i t.ex. Södertälje riktade rätt mot Riksdagshuset. Och när jag pratar om FRA med min mamma så brukar jag säga "Mona Sahlin ska få smaka sarin" och sånt. Hur smarta tror ni FRA:s datorer är? Förstår dom skämt? Eller är jag avlyssnad av SÄRPO numera? :o

16 december 2010, 11:34
Medlem
Ufo skrev:

Citera:

Vad gör en Crawler?

16 december 2010, 16:26
Medlem
liten bla kanin skrev:
Vad gör en Crawler?
Crawlern jag gör kommer att besöka random sidor på nätet tills den besökt hela webben.
Och på så vis försvåra konsten att se vad man egentligen har surfat på.
Snart är den klar och det blir en mycket liten exefil som går att köra helt utan installation. Men går också att lägga i autostart.
Det kommer också finnas möjlighet att samköra urvalsalgoritmer om man inte vill vara helt ensam.

16 december 2010, 22:47
Medlem
Har du den för nedladdning nånstans?

17 december 2010, 00:12
Medlem
Savanten Svante skrev:
Har du den för nedladdning nånstans?

En första prototyp. :twisted:
När du startar filen ange i commandoraden vart du vill att den skall börja crawla.
Sedan sköter den sig själv.

17 december 2010, 01:51
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.