Ny tråd Svara på tråd  [ 91 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa
överdrivet djurskydd? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg överdrivet djurskydd?
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kott-fran-plagade-djur-saljs-i-mataffarer_4134699.svd

Hur långt skall man gå i djurskyddslagarna? Själv tycker jag att tjafsa om ett djurs sista minuter är överdrivet.

23 januari 2010, 14:02
Medlem
Inlägg Re: överdrivet djurskydd?
De enda i våra Svenska hushåll som har någon som helst moralisk rätt att äta kött som produceras på det sätt det görs på de flesta ställen idag är egentligen hundar, katter, reptiler och andra sällskapsdjur som förtär kött. Om man ska se krasst på det.

23 januari 2010, 18:00
Avslutat konto
Funderar på att övergå till att helt leva på fisk och grönsaker.

De enda som förtjänar att slaktas som grisar är människor. Gud vad jag skulle njuta av att spänna fast vanliga, arbetande, köttätande svenssons i roterande slaktgiljotiner och inför allmänhetens ögon låta dem dö utan bedövning.

Jag hatar människor nånting oerhört. De där bilderna får mig att vilja döda en köttätande människa.

23 januari 2010, 18:22
Avslutat konto
Människor saknar existensberättigande. Människor måste utrotas. Jag skulle aldrig kunna slakta eller döda ett djur. Inte ens om det rådde svält. Jag hade levt på mossa, nötter och bär.

Judar och muslimer måste dö innan andra. Det är de som ritualslaktar. De plågar djur baserat på vidskepelse och skitig ökenreligion. Hitler gjorde rätt. Synd att han inte lyckades gasa ihjäl alla skadedjuren.

23 januari 2010, 18:32
Medlem
Josef3 skrev:
Människor saknar existensberättigande. Människor måste utrotas. Jag skulle aldrig kunna slakta eller döda ett djur. Inte ens om det rådde svält. Jag hade levt på mossa, nötter och bär.

Judar och muslimer måste dö innan andra. Det är de som ritualslaktar. De plågar djur baserat på vidskepelse och skitig ökenreligion. Hitler gjorde rätt. Synd att han inte lyckades gasa ihjäl alla skadedjuren.

Ojsan. Nu blev jag sådär FÖRVÅNAD igen.

23 januari 2010, 19:38
Medlem
Asså avlivning är blodigt det hör till sin natur, inget att bli upprörd över.

Och hur pass extra humant kan det vara att ge dem elchocker innan avlivningen, igentligen. Det känns meningslöst liksom.

23 januari 2010, 20:16
Medlem
Josef3 skrev:
Jag skulle aldrig kunna slakta eller döda ett djur.

Jag har iofs ingen större erfarenhet med de större djuren. Men höns, kanin, får, hund o katter, hör väl till de djuren jag har bäst erfarenhet med.
Och det är inget som följer efter en, det går lika fort utan bedövning som med.
Borde vara värre för djuret att få en misslyckad bedövning och ett utdraget förlopp. Än om man koncentrerar sig på att det skall gå snabbt.

23 januari 2010, 21:01
Medlem
Viktigast är att djuret tappar medvetandet så fort som möjligt tycker jag.

Skulle vilja se att man gör en full dekapitation istället för att bara skära av halsen. Men jag vet inte, jag kanske missar någonting. Blodet kanske pumpar sämre om hjärnan är borttagen?

24 januari 2010, 00:31
Medlem
Det som är värst för djuren vid och innan slakt är transporterna ochfösandet i trånga stressiga utrymmen, att djuren helt enkelt stressas halvt ihjäl.
Själva slaktmetoden är mindre intressant men som en grej med detta att skara runt halsen
ÄR ganska snäll metod. Vid det stora massjälvmordet i staden Masada runt år 100 när romarna
höll på att äntligen komma in i denna svårforcerade stad var det just med ett snitt i halsen för
att: blödningen orsakar ett chocktillstånd = man blir bedövad (det vet alla som fått större sår
som orsakat yrsel m m. Och att just där är blödningen såpass kraftig att man dör på snabbast
möjliga sätt.

Kontentan blir att en bonde som känner sina djur, pratar vänligt med dem, tar ett djur åt sidan,
lugnar den, kanske ger den något gott att tugga på och sedan gör ett snabbt snitt i halsen får
ett djur som dog lugnt och stilla och därmed borde även ge ett mycket godare kött, för jag
tror att stressade djur utsöndrar hormoner som påverkar köttkvaliten.

24 januari 2010, 01:57
Medlem
Ufo skrev:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kott-fran-plagade-djur-saljs-i-mataffarer_4134699.svd

Hur långt skall man gå i djurskyddslagarna? Själv tycker jag att tjafsa om ett djurs sista minuter är överdrivet.

Helvete, det var det värsta jag har sett i slaktväg. Det är inte för långt att gå, att stoppa sådant helvetesbeteende.

Vill man själv inte dö på det viset, så ska man ge fan i att göra så mot andra djur. Speciellt däggdjur liknar oss mycket i sin konstruktion i känsel o.s.v.

25 januari 2010, 20:24
Ny tråd Svara på tråd  [ 91 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.