Vad är en LÅNG promenad i fettförbränning/konditräning?
Författare
Meddelande
Savanten Svante
Medlem
Vad är en LÅNG promenad i fettförbränning/konditräning?
Jag har börjat med vad jag anser är långpromenader, och det påverkar vikten, allmäntillståndet (som farbror doktorn skulle sagt) och konditionen väldans positivt.
9 km +- något, per promenad, säger min gps.
Kallas det långpromenad eller "normalpromenad" av folk som pysslar med sånt? Har bara pysslat med styrketräning innan!
17 oktober 2009, 23:47
Timeless
Medlem
Re: Vad är en LÅNG promenad i fettförbränning/konditräning?
9 km låter definitvt som en långpromenad i mina öron. Är det dessutom "onödiga" promenader så att säga, så tycker jag definitivt det. Viktigt är att de är regelbundna men det lär ju inte skada att gå ut och gå även om man bara gör det någon gång i veckan, och aldrig gjorde det innan. Man minskar iallafall risken att gå upp i vikt om man förbrukar litet mer kalorier t.ex genom att gå.
21 oktober 2009, 22:26
carl
Medlem
Jag brukar gå 5-7 km 5 dar i veckan. Det är väl en ganska lång promenad. Om jag gick 8-9 så skulle det vara en långpromenad för mig. Man kan väl räkna att utöver den normala kaloriförbränningen så förbränner du 200-300 kcal i timmen. 8-9 tar väl 1.5 h eller nåt sånt. Så förbränningen utöver den normala borde bli 300-450 kcal. Vilket motsvarar energimässigt. Ungefär 50-60 gram fett. Promenaden måste då utföras så att energiförbrukningen går långsamt annars bränner man bara kolhydrater och blir trött.
23 oktober 2009, 19:02
Savanten Svante
Medlem
carl skrev:
Promenaden måste då utföras så att energiförbrukningen går långsamt annars bränner man bara kolhydrater och blir trött.
Hur gör man det enligt konstens alla regler?
23 oktober 2009, 20:56
carl
Medlem
Beror nog på en själv. Men långsamt= så låg kolhydratförbränning som möjligt. Fast ju långsammare ju lägre kaloriförbränning/h. Kan nog dessutom hända att man går upp lite om man blir tvungen att bygga upp muskler i ben och rygg. En bra riktlinje är att om man inte, behöver äta/får lågt blodsocker, direkt efter träning så har man nog inte bränt så mycket socker.
23 oktober 2009, 21:05
Savanten Svante
Medlem
Så om jag inte är hungrig/sötsugen efter promenaden har jag bränt fett snarare än blodsocker?