Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Piano! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Piano!
Den här låten vill jag lära mig att spela på piano!!! Tyvärr har jag varken piano eller talang för pianospel.
Hur göra?



4 september 2012, 19:23
Medlem
Inlägg Re: Piano!
På blocket.se skänker de bort pianos mot att man själv fixar transport. Har pianon hjul? Hur stor bil/släpvagn eller dylikt måste man ha?


4 september 2012, 19:27
Medlem
Inlägg Re: Piano!
Vilka pianomärken eller vad det heter är bra? Vad ska man tänka på vid pianoköp?


4 september 2012, 19:29
Medlem
Inlägg Re: Piano!
CodeRedAlert skrev:
Vad ska man tänka på vid pianoköp?

Att ta det piano naturligtvis! :02:


4 september 2012, 20:24
Medlem
Inlägg Re: Piano!
CodeRedAlert skrev:
Vad ska man tänka på vid pianoköp?


Att pianot är stämt, eller, om det inte är stämt, att det går att stämma, vilket dock kan bli en extra kostnad.


4 september 2012, 22:52
Medlem
Inlägg Re: Piano!
CodeRedAlert skrev:
Vad ska man tänka på vid pianoköp?
Att du får hämta det ifrån bottenvåningen(läs markplan).


4 september 2012, 22:54
Moderator
Inlägg Re: Piano!
Att alla tangenterna fungerar. Basalt men ack så viktigt.

Och att det inte är för stort för att gå in genom dörren.

Och att det inte har bott hos en inbiten rökare.


4 september 2012, 23:27
Moderator
Inlägg Re: Piano!
Pianon bör alltid stämmas och ses över när man har flyttat dem, och räknar man med att de ska stå på i stort sett samma plats en lång tid framöver är det dumt att inte göra. Man kan snabbt få ett sämre piano annars.

Ett bra piano ska också hålla stämningen. Även om man helst ska låta stämma det årligen eller så är det nog ett bättre piano om det inte visar sig nödvändigt på ett alltför hörbart sätt. Såvida pianot står hyggligt jämnvarmt och jämntorrt förstås.

Har man någon i familjen som kan löpa minsta risk att bli intresserad på allvar är det också klokt att kolla att anslaget är känsligt och klangen svarar på ett vackert sätt. Att verktyget svarar väl på vad man gör med det, helt enkelt, så att det även i längden blir roligt att leka med och är någon mening med att försöka bli skickligare på.

Att pedalerna funkar bra och ger vackert resultat eller kan justeras så att de gör det. Förutom de två vanliga (som dämpar och ger eko) kan man också stöta på en sort som håller ut den ton man tar när man trycker ner den (sostenutopedal) och en sort som dämpar extra med typ en filtremsa mot strängarna. Den senare sorten finns också som handreglage, kan ibland eftermonteras och kan vara bra i lägenhet.


4 september 2012, 23:39
Moderator
Inlägg Re: Piano!
Hjul tror jag inte pianon brukar ha om de inte har eftermonterats (vilket jag antar vanligtvis går). Bärhandtag på baksidan är vanligare. Står pianot på något, inklusive hjul, kanske man bör ha en bräda under pedalerna också så att man kommer åt dem ordentligt.


4 september 2012, 23:51
Moderator
Inlägg Re: Piano!
Åh fan, många matnyttiga tips där!


4 september 2012, 23:52
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.