Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Böcker man vill läsa 
Författare Meddelande
Avslutat konto
Inlägg Böcker man vill läsa
När jag läst ut de opus jag har på gång nu ska jag börja plöja Olga Bogdashinas böcker. Framförallt Sensory Perceptual Issues in Autism and Asperger Syndrome och Autism and Spirituality verkar intressanta. Kanske speciellt den senare (som dock inte är utgiven än):

"It is a common assumption that as a result of their neurological, cognitive and social challenges, people on the autism spectrum are unable to comprehend the meaning and significance of spirituality and religious experiences. Olga Bogdashina argues persuasively that the spiritual development of those on the autism spectrum is in fact way ahead of that of their neurotypical peers. She describes differences in sensory perceptual, cognitive and linguistic development that make spiritual and religious experiences come more easily to those on the autism spectrum, and presents a coherent framework for understanding the routes of spiritual development and spiritual intelligence of giftedness within this group. Using research evidence and many real examples to illustrate her hypotheses, she suggests practical ways of supporting the spiritual needs of people on the autism spectrum and their families. This book gives a voice to both verbal and non-verbal individuals on the autism spectrum whose spiritual and religious experiences, though unconventional, are meaningful and profound.It is essential reading for all those involved in the spiritual care of this group, including pastoral carers and counsellors, ministers of religion, spiritual leaders and parents."


5 januari 2013, 00:51
Moderator
Inlägg Re: Böcker man vill läsa
Spännande!


5 januari 2013, 00:59
Moderator
Inlägg Re: Böcker man vill läsa
Hemsk tråd. Mer intressant man aldrig kommer att orka...


5 januari 2013, 01:08
Avslutat konto
Inlägg Re: Böcker man vill läsa
Zombie skrev:
Hemsk tråd. Mer intressant man aldrig kommer att orka...


:( Önskar jag kunde hjälpa. Det är så orättvist att du har det som du har det.


5 januari 2013, 01:09
Medlem
Inlägg Re: Böcker man vill läsa
Zombie skrev:
Hemsk tråd. Mer intressant man aldrig kommer att orka...

Du kanske ska ha en kopia av Chuck Hansens Swords of Armageddon också? :ugeek:


5 januari 2013, 01:14
Moderator
Inlägg Re: Böcker man vill läsa
Tycker du att jag är en Düsterqvist, nallen? :shock: :shock: :shock:

Ämnet verkar ju intressant för all del. Och viktigt. Påminner mig, om jag nu törs gå OT ända till "filmer jag har sett", om en jag såg på TV ikväll om några unga tibetanska flyktingar som riskerade livet för att få en sista blick av sitt hemland från gränspasset. Deras egna mödrar hade skickat iväg dem som barn (mot Dharamsala, det legitima Tibets flyktingkoloni i Indien) för att ge dem en framtid som inte finns för tibetaner i Tibet. Människans villkor i ett slags koncentrat. Man dör av höjden och kylan om man inte vet vad man gör, men det är absolut ingenting mot kylan i ens egna medmänniskors hjärtan.

Orange skrev:
Zombie skrev:
Hemsk tråd. Mer intressant man aldrig kommer att orka...


:( Önskar jag kunde hjälpa. Det är så orättvist att du har det som du har det.

Oj. :oops: Tack. Jag som trodde jag hade gömt säkerhetsventilen under tillräckligt mycket självironi eller "negativitet"...

För att inte bli enbart OT stjäl jag ett tips från annan tråd. Strax ovanför står något mer som tyder på författartalang...


5 januari 2013, 01:51
Medlem
Inlägg Re: Böcker man vill läsa
Zombie skrev:
Tycker du att jag är en Düsterqvist, nallen?

Eh... det tror jag inte jag har uttalat mig om. Jag bara föreslog nåt som ligger i min inputkö.
Min halvkvalificerade gissning är dock att just det materialet är av alltför teknisk natur för att intressera dig.


5 januari 2013, 01:54
Moderator
Inlägg Re: Böcker man vill läsa
Nej, det sa du inget om. Jag läste mellan raderna i mitt citat och ditt förslag. ;)

Som vanligt är det ork jag saknar mer än intresse.


5 januari 2013, 01:57
Medlem
Inlägg Re: Böcker man vill läsa
Då läste du fel. Jag tycker inte att det är dystert, bara fascinerande :ugeek:


5 januari 2013, 01:59
Avslutat konto
Inlägg Re: Böcker man vill läsa
Zombie skrev:
Strax ovanför står något mer som tyder på författartalang...


Ta inte i så du spricker. :o


5 januari 2013, 14:13
Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.