Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Idag är det 45 år sen vi gick på månen 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Idag är det 45 år sen vi gick på månen
Vi lever i fantastiska tider, vänner.

Bild

20 juli 2014, 19:39
Medlem
Inlägg Re: Idag är det 45 år sen vi gick på månen
Jag vet. Och det var en söndag. Dessutom ska jag inte se på Iron Sky varken nu eller under den kommande veckan.

20 juli 2014, 20:46
Medlem
Iron Sky e en sketskojig film! Jag har den i min hylla!

20 juli 2014, 21:06
Medlem
Väl värt att högtidlighålla som ett 45-årsjubileum över en möjlig värld som hade kunnat vara verklighet, utan militärt rustningsvansinne där astronomiska summor pengar kastas rakt ner i militarismens bottenlösa svarta hål, tillika kortsiktigt vinstjakt till varje som helst pris oavsett konsekvenserna. I en sådan värld hade vi idag haft ekonomiska resurser över till inte bara permanenta månbaser/kolonier, utan också ha genomfört bemannade Marsexpeditioner och påbörjat Marsbaser/kolonier också, samt förmodligen haft bemannade expeditioner på gång till Jupiter och dess månar. Allt detta samtidigt med ett världssamhälle med en garanterad och hållbar anständig levnadsstandard och grunderna för ett civiliserat liv för hela mänskligheten.

Även om jag politiskt-ideologiskt INTE är särskilt överens med den numera avlidne science fiction-författaren Robert Heinlein, så anser jag att han hade klockrent rätt i ett extremt viktigt avseende: Den mänskliga koloniseringen av först solsystemet och sedan grannstjärnsystemen är en långsiktig kollektiv livförsäkring för vår art, vår civilisation och den jordiska biosfären i stort, av det enkla skälet att förr eller senare kommer någon typ av kosmisk planetförintande, eller åtminstone biosfärförintande katastrof att drabba jorden utan att vi kan avvärja den, och då är det en väldigt god överlevnadsstrategi att inte ha alla ägg i samma korg.

Dessutom tror jag stenhårt på sanningen i det som Konstantin Tsiolkovskij en gång fast (fritt citerat ur minnet): "Planetytor är utmärkta civilisationsvaggor, men inget barn stannar i vaggan för alltid." Sylvia Engdahl (som fortfarande lever och idémässigt är närbesläktad med Heinlein) är inne på ett liknande spår, med att påtala att om Jorden är vår moder, som gainanerna gärna hävdar, så är det ganska osunt att vi som art och civilisation klänger oss fast vid Moder Jord i all evighet, när det är hög tid att vi som civilisation lämnar Gaia/Jorden för att stå på egna kosmiska ben som en vuxen civilisation på väg att bli en långsiktigt hållbar supercivilisation (vilket i längden inte är möjligt på en begränsad planetyta, eftersom följden blir långsiktig resursutarmning och/eller stagnation och förfall).

20 juli 2014, 21:30
Medlem
Savanten Svante skrev:
Iron Sky e en sketskojig film! Jag har den i min hylla!

Jag har den på mitt fönsterbräde. Engelskt och tyskt tal, polsk text. Förra månaden gick det upp för mig hur mycket tyska jag förstår när jag såg på en film och inte var beroende av den svenska texten. Nästa månad kommer jag antagligen att se Iron Sky.

20 juli 2014, 21:36
Medlem
Iron Sky är en otroligt rolig satir över både nya och gamla nazister, samt USA:s roll som världsskurk som spelar världspolis och som inte tvekar att samarbeta ens med de värsta högrövade praktarslen om USA:s makthavare tror sig ha något att tjäna på det. Den kvinnliga USA-presidenten i Iron Sky är f ö anmärkningsvärt lik "Scary Sarah" Palin... :07: :33:

20 juli 2014, 21:42
Medlem
Den där presidenten som kopiera talet... Undrar om hon tog med följande fras:
Spoiler! :
"We raise our arm for one nation."

20 juli 2014, 21:46
Medlem
Star Rover skrev:
Iron Sky är en otroligt rolig satir över både nya och gamla nazister, samt USA:s roll som världsskurk som spelar världspolis och som inte tvekar att samarbeta ens med de värsta högrövade praktarslen om USA:s makthavare tror sig ha något att tjäna på det. Den kvinnliga USA-presidenten i Iron Sky är f ö anmärkningsvärt lik "Scary Sarah" Palin... :07: :33:

Och så finns det massa roliga referenser överallt jö! :)

20 juli 2014, 21:52
Medlem
"So you're a formerly dead black model who is now suddenly a living white hobo after a weekend on the moon... correct?"

Finska raketerna och nordkoreas ledare... Ni börjar få mig inspirerad att se på filmen.

20 juli 2014, 21:56
Medlem
Meppe skrev:
Den där presidenten som kopiera talet... Undrar om hon tog med följande fras:
Spoiler! :
"We raise our arm for one nation."

Jag kommer dessvärre inte ihåg om hon gjorde det. Vilket f ö är en utmärkt ursäkt för att se om Iron Sky. ;)

Det skulle absolut inte förvåna mig om verklighetens Sarah Palin vid makten (hemska tanke!) skulle vara beredd till något så avskyvärt och motbjudande... :28:

20 juli 2014, 21:57
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.