Ny tråd Svara på tråd  [ 94 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa
Brygga mjöd och annat gött 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Brygga mjöd och annat gött
Nån annan som gjort detta? Jag har gjort två satser mjöd hittills, har aldrig bryggt något förr. Jag blev inspirerad när jag köpte Valhalla Mjöd i Danmark, sen läste jag på nätet hur man gör och beställde jäst. Det blev kanonbra trots att det är de första två försöken.

Hittills har jag använt billighetshonung från eldorado, men det smakar helt ok ändå. Första satsen hade jag smaksatt med hallon, blåbär och jorgubb, ett par kilo sammanlagt. Det blev ett torrt mjöd med tydlig blåbärssmak. Sen gjorde jag ett sött mjöd med bara honung, med en helt annan karaktär och snarlikt det danska Valhalla-mjödet.

Av ekonomiska skäl överväger jag nu att sätta igång en bryggning av något billigare, med tillsatt socker. Jag har utvecklat en viss aspie-fascination för själva jäsningsprocessen...

Mjöd är alltså honungsvin, om någon inte visste det.

10 november 2010, 01:31
Medlem
Inlägg Re: Brygga mjöd och annat gött
Länge sedan jag bryggde vin.
Kiwi är bra att jäsa om du har en skitig damashan det rensar ordentligt.
Apelsinskal gav en visserligen besk smak, men själva ruset blev mer upprymd.
Och inte lockas av att bakjäst klarar högre alkoholhalt, då står det en vattenpelare rakt upp ur flottören tills hälften ligger på golvet.
Provar du juice eller likn var väldigt noga att det är utan E-nummer speciellt konserveringsmedel.
sura äpplen brukar vara bra, de ger både socker god smak och näring åt jästen.

10 november 2010, 02:02
Medlem
Sura äpplen, det lät ju intressant. Jag kör med en jäst jag beställde på nätet, den klarar tillräcklig alkoholhalt för mig iaf. Det där med juice har jag funderat på, men det krävs väl tillsatt socker då? Jag har köpt lite frysta bär, kanelstänger och strösocker. Kanske blir lite "blandsaft" nästa gång. Öl vore också skoj men verkar lite krångligt att göra.

10 november 2010, 23:34
Medlem
Hmm. Hur ligger det till med konserveringsmedel i juice?

Är rätt säker på att konserveringsmedel och jäst inte trivs ihop!

11 november 2010, 21:46
Medlem
Savanten Svante skrev:
Hmm. Hur ligger det till med konserveringsmedel i juice?

Är rätt säker på att konserveringsmedel och jäst inte trivs ihop!

Riktig juice har inte konserveringsmedel men det flesta är gjorda på koncentrat.
Brämhults är helt rena från tillsatser men kostar också men ändå billigare än
att pressa själv

12 november 2010, 00:50
Medlem
Blev intresserad av mjöd. Ska nog testa eftersom jag har en sån damejanne liggandes.

Googlat lite och bryggningen verkar vara som man gör vin fast med honung istället för socker. Jäsningsproceduren är rätt fachinerande, håller med om det. Läst på några ställen att man ska ha en inarbetad jästkultur för att det ska bli så bra som möjligt. En teori såg jag om att vikingarnas mjöd blev bra eftersom de använde samma slev för varje sats och om det slutade så slängde man i ett finger från ett lik. Låter rätt konstigt eftersom det äldsta receptet är från 1400 eller 1500-talet och det står inget om något likfinger där. Han hade iofs gått på "föreläsningar" om vikingarna, säkert en skoluppgift.

12 november 2010, 01:05
Medlem
Mehh jag blir ju också sugen på att göra vin igen.
Men med en tonåring i huset är det nog bäst att låta bli :(

Skulle ni misslyckas med en sats så kan ni med fördel googla på ordet plastbrännare.
Funkar fin fint.

12 november 2010, 01:15
Medlem
Ufo skrev:
Mehh jag blir ju också sugen på att göra vin igen.
Men med en tonåring i huset är det nog bäst att låta bli :(

Din tonåring skulle säkert bli jätteglad!

Ufo skrev:
Skulle ni misslyckas med en sats så kan ni med fördel googla på ordet plastbrännare.
Funkar fin fint.

Tanken att destillera har jag haft, jag är lite sugen på att lära mig svetsa också. Vore skoj att bygga en stor destilleringsmaskin av plåt! Men det är nog olämpligt att göra det när man bor i hyresrätt, så kanske får bli plastvarianten. Kanske ska ligga lite lågt tills mina rättegångar är klara dock, man vet aldrig när bängen ringer på nuförtiden.

12 november 2010, 01:41
Medlem
Timeless skrev:
Blev intresserad av mjöd. Ska nog testa eftersom jag har en sån damejanne liggandes.

Googlat lite och bryggningen verkar vara som man gör vin fast med honung istället för socker. Jäsningsproceduren är rätt fachinerande, håller med om det. Läst på några ställen att man ska ha en inarbetad jästkultur för att det ska bli så bra som möjligt. En teori såg jag om att vikingarnas mjöd blev bra eftersom de använde samma slev för varje sats och om det slutade så slängde man i ett finger från ett lik. Låter rätt konstigt eftersom det äldsta receptet är från 1400 eller 1500-talet och det står inget om något likfinger där. Han hade iofs gått på "föreläsningar" om vikingarna, säkert en skoluppgift.

Jag använder samma jästkultur varje gång och hoppas att den förädlas mellan varven. Jag började dock med en mjödjäst beställd från humlegården som förmodligen redan är väl anpassad för mjöd. Idag satt jag igång en glöggsats med min mjödkultur, lite annorlunda kanske. Ska bli intressant att se hur det går, men jag är osäker om det blir klart före jul.

12 november 2010, 01:45
Medlem
Hade tänkt köpa böcker för att läsa, men inget hyss för min del! Om inte intresset går över till lite mer hardcore, men helst inget hyss ändå!

12 november 2010, 18:26
Ny tråd Svara på tråd  [ 94 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.