Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Vin för hälsans skull? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Vin för hälsans skull?
Jo. Jag har funderat på att börja dricka vin för hälsans skull. Det jag har läst mig till är att sådär 1-2 glas om dagen är lagom.

Men det verkar finnas TVÅ stora teorier om det här:

1. Vinet "får blodet att rinna lättare", eller snarare det är vinet i liten mängd som är bra.
2. Vindrickare äter oliver och grönsaker och generellt bra mat, medan öldrickare äter chips och sitter stilla framför sporten på tvn.

Vad säger den församlade aspigheten? Är vinet i sig hälsosamt?

19 januari 2014, 20:20
Moderator
Inlägg Re: Vin för hälsans skull?
Det lär finnas ett väldigt nyttigt ämne i den röda druvans skal. Dock finns precis samma ämne minst lika rikligt i lingon, hörde jag nyligen på kunskapskanalen.

19 januari 2014, 20:48
Medlem
Ah! Då är det kanske lingondricka man ska satsa på?

19 januari 2014, 20:55
Medlem
Ja, eller vindruvor.

20 januari 2014, 01:03
Medlem
En förutsättning är förstås att man stannar vid 1-2 glas.

Jag har fått uppfattningen att det rör sig om specifika nyttiga ämnen i vinet, som i teori 1, men jag har inte satt mig in i det. När det gäller teori 2 finns även klassfrågan. Vin är väl mer en medelklassdryck medan öl är arbetarklass, vilket påverkar åt samma håll som skillnaden i matvanor. 1 och 2 är inte heller ömsesidigt uteslutande, skulle inte förvåna mig om båda är sanna samtidigt. Fast jag antar att man borde ha en kontrollgrupp av nykterister. Vad de har för matvanor och klasstillhörighet vet jag inte.

21 januari 2014, 19:03
Medlem
IOGT-NTO skulle uttolkast Idioter Och Gamla Tanter - Nykter Till Onsdag, det lärde jag mig när jag var liten.

21 januari 2014, 20:34
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.