Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Äta husdjur 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Äta husdjur
Rip off från Aspergerforum.

Hästar - varför äter vi inte fler hästar? De har ofta ett rätt så drägligt liv eller är jag felinformerad?

25 november 2013, 22:46
Moderator
Inlägg Re: Äta husdjur
De hästar som har haft ett drägligt liv brukar väl inte avlivas förrän de blir sjuka? Eller? Jag har hört (av en hästägare som också är fårägare och inte drar sig för att slakta och äta de gulliga lammen) att det köttet ofta innehåller en väldig massa medikamenter som inte är så nyttiga för människor att få i sig.

25 november 2013, 22:53
Medlem
Där rök det då. :(

Själva tanken bakom att äta upp husdjur (vilket ifs. hästen kanske inte räknas som) är ju väldigt tilltalande. Men att få till det rent praktiskt är ju rätt plågsamt att tänka på...och så finns det ju inte så mycket kött på en gammal katt.
Exempelvis.

Men tänk om det fanns ett vettigt alternativ till att konsumera massproducerat kött från plågade djur! Viltfångade är ett alternativ men tillgången är inte stor och om man tänker att mer kött kom direkt från skogen så uppstår ju en rätt mardrömslik situation ute i skogarna istället med kontinuerlig jakt osv. För djuren då.
Fler vegetarianer/veganer (inte hållbart för alla tyvärr) och minskad köttätande överlag vore ju en början.

Små lantbruk eller vad det heter med seriöst förbättrad djurhållning och nära till ett gårdslakteri med utbildad personal. De ska läsa djuretik och ha 100000000 poäng i empatiseringsförmåga.

Jag skulle kunna tänka mig att ha lite höns om det fanns möjligheter till det. Då skulle jag tvinga mig till att nacka dem själv när det var dags...
:?

25 november 2013, 23:30
Moderator
Incognita skrev:
De hästar som har haft ett drägligt liv brukar väl inte avlivas förrän de blir sjuka? Eller? Jag har hört (av en hästägare som också är fårägare och inte drar sig för att slakta och äta de gulliga lammen) att det köttet ofta innehåller en väldig massa medikamenter som inte är så nyttiga för människor att få i sig.

Låter ju rimligt. Man brukar ju hålla hästar för att de ska röra sig. Men varifrån får de råvaran till Gustafskorv? Mindre nogräknade hästfarmar i öst?

Sedan har vi de gamla kristna fördomarna mot att äta häst, numera kanske pådrivna av amerikaniseringen…

25 november 2013, 23:36
Medlem
CodeRedAlert skrev:
varför äter vi inte fler hästar?
Av hälsoskäl. De små vilddjuren får mycket som är farligt för människan.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5443362

CodeRedAlert skrev:
Men tänk om det fanns ett vettigt alternativ till att konsumera massproducerat kött från plågade djur!
Det har ju börjat odlas kött på senare tid. Det kan nog tänkas ersätta råvaran till köttfärsprodukter. Minns jag rätt, är det enbart en kostnadsfråga idag.

25 november 2013, 23:52
Medlem
Quorn! Det hade jag helt förträngt.

Vi borde äta mer svamp - svampodling borde bli the next big thing. Och inte champinjoner då utan köttiga svampar som Stolt fjällskivling exempelvis.

Edit: Odlad kött? Som riktigt kött kött?

25 november 2013, 23:58
Medlem
En gång hade vi getter - De åt vi upp!

No joke.

De var skitsöta osv, men de slaktades och käkades upp. Det var väldigt gott och jag skulle gärna äta get igen. Eller kanin!

Andra djur som jag vill äta:

Katt, hund, hamster, björn, varg, säl, haj, delfin, lejon, antilop och sköldpadda.

26 november 2013, 00:01
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Edit: Odlad kött? Som riktigt kött kött?
Ja
Står inte så mycket på wikipedia, men det kan kanske ge uppslag på fler sökord.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Odlat_k%C3%B6tt

26 november 2013, 00:13
Medlem
Sheyen skrev:
En gång hade vi getter - De åt vi upp!
Visst smakar kött bättre om man vet vilket namn det hade i livet?

26 november 2013, 00:16
Moderator
Ufo skrev:
CodeRedAlert skrev:
varför äter vi inte fler hästar?
Av hälsoskäl. De små vilddjuren får mycket som är farligt för människan.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5443362

Men om man läser artikeln så ser man att det trots allt handlar om väldigt låga halter och att risken för hälsopåverkan bedöms vara minimal.

26 november 2013, 00:21
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.