Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Ufo
Medlem
|
Tjejcafé
|
4 oktober 2013, 22:06 |
|
|
dreamtears
Medlem
|
Re: Tjejcafé
Har inte Jönköping vanliga caféer? I den här staden har vi minst 5 st på olika ställen, 3 eller 4 av dem i centrum och de brukar krylla av tjejer där. Vad är det för del på dem? Jag ser verkligen inte behovet av att ha ett café för ett visst kön. Är det för att slippa att bli uppraggad eller? Jag har aldrig sett någon bli uppraggad på ett café de få gånger jag har varit på ett café, jag gillar inte de höga priserna då jag kan göra något liknande hemma betydligt billigare. Även om jag diggar verkligen bakverken.
Så jag tycker det är fel och onödigt.
|
5 oktober 2013, 15:08 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Om några tycker det behövs och vill prova, varför ifrågasätta det? Vad vet man om deras skäl?
Och de som uppenbarligen brukar tycka det är viktigt att ifrågasätta sånt här (har inte sett det hos dreamtears), vad har de för skäl att lägga sig i hur vissa utvalda andra vill ha det? Någon borde prova att göra likadant mot dem.
|
5 oktober 2013, 15:38 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Jag ser inget fel med det? Fritidsgårdar är väl rätt killiga - tjejer behöver andra ställen att samlas på. Också. En kväll i veckan är för lite dock.
|
5 oktober 2013, 15:39 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
"Ett café bara för tjejer, är det bra? Kommentarerna efter Jnytts artikel om ett nytt tjejcafé som startar på Juneporten lät inte vänta på sig. Jnytt har pratat med en jämställdhetsexpert om de upprörda känslorna." http://www.jnytt.se/diskriminering-med-ett-tjejcafe
|
5 oktober 2013, 19:38 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Kanske en del av dem som inte vill förstå sådana uppenbara sidor av verkligheten som sociala överenskommelser och maktstrukturer, eller att dessa är mångbottnade, inte heller skulle kunna det även om de ville. Kanske de är uppriktiga i sin oförståelse. Kanske det gäller även en del av dem som själva tar till begrepp som "kultur" när de kan brukas till knölpåkar mot kvinnor, muslimer, afrikaner eller andra utsatta; kanske det till och med gäller en del av dem som då inte gör det som en omskrivning för "ras" eller något väldigt likt "ras", som de av taktiska skäl vill hymla med?
Och uppenbarligen finns det en djävla massa män som känner sig förbigångna som män. Men uppenbarligen kan de bara inte hitta på något att göra åt det. I varje fall inget som inte innebär att utse hatobjekt, syndabockar (kvinnor, det de ser som "feminister"). Eftersom det, på grund av männens normerande ställning som "människan", fortfarande inte finns någon manlig gruppidentitet att få syn på? Av fler orsaker? Det är viktiga frågor, både för eventuell jämställdhet på litet sikt och därför att de tycks dela den där påfallande oförmågan med dagens snabbväxande fascistiska strömningar.
Tyvärr måste jag ändå meddela att det känns väldigt bra att ha slutat försöka diskutera med sådana knäppskallar. Rent personligt kan det spara sådana mängder med energi. Så jag kan mycket väl förstå de antifeminister och nazister (med judar eller muslimer som hatobjekt) som vägrar diskutera med oss andra. Tyvärr eftersom det just därför också innebär ett sammanbrott för demokratin.
|
5 oktober 2013, 20:37 |
|
|
Yetin
Medlem
|
Kvinnor blir ju typ trakasserade på alla könsblandade platser, det är typ apartheid i könsfrågan. Liberala resonemang om likabehandling kan bara beskriva hur det borde vara, inte hur man får det att bli så. Det är därför liberaler aldrig åstadkommer något på egen hand, de kan bara driva igenom sina reformer när det finns nån form av materiella historiska krafter som driver på i rätt riktning. Därför är det bra med könsseparatism i vissa sammanhang.
|
6 oktober 2013, 00:59 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Flera bra skäl har här lyfts fram till varför behovet kan finnas. En annan aspekt är att tonårstjejer i allmänhet ofta är trevligare mot varandra i frånvaron av tuppar att impa på, om både damerna och herrarna ursäktar jämförelsen. När jag gick på högstadiet var jag ett riktigt miffo, men när vi hade tjejträffar i klassen (med pizza och film hemma hos någon) var det mycket lättare att få vara med på samma villkor därför att tjejerna var helt annorlunda då. Betydligt mindre bitchiga.
|
6 oktober 2013, 12:13 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Men jag kan ju säga att jag nu i vuxen ålder troligen inte skulle besöka ett fik för enbart kvinnor, helt enkelt för att de flesta av mina vänner inte skulle få följa med in då.
|
6 oktober 2013, 12:14 |
|
|
Ufo
Medlem
|
När jag först läste artikeln trodde jag att dylika tillställningar var reglerade i diskrimineringslagen. Men så var det inte.
Så då blir frågan istället om rätten till tjejkafeer uppväger såpass att skadan när vissa "herrklubbar" ofta är inblandade vid nyrekrytering inom många stora företag.
|
7 oktober 2013, 17:52 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|