...eller så läser man på om historien bakom blackface!?
4 september 2013, 13:16
Zombie
Moderator
Re: Varför är "blackface" rasistiskt?
Just det, historia. "Blackface" är inte bara en hudfärgsmaskering. Just den här hudfärgsmaskeringen i just sådana sammanhang dit reklam hör har en historia som nedsättande stereotyp. Spela på stereotyper om en grupp med låg status eller utsatt ställning brukar inte vara oskyldigt. Den jämförelse med vita, som en direktör gör i artikeln, är därför inte relevant. Skulle det i Sverige vara oskyldigt att sälja något med hjälp av att sätta stor kroknäsa, kalott och kaftan på någon som inte är jude?
Sedan allt detta tal om överdrifter som man ser överallt på nätet. Visst, det kan finnas folk och grupper som är överkänsliga. Men för det första går väl även det att finna orsaker till, om man letar med utgångspunkten att de givetvis måste finnas. För det andra finns det, vad jag har märkt, många fler som inte förstår det jag försökte skissera i första stycket hur mycket man än försöker förklara det. Det enda som skulle hjälpa de personerna vore att bli födda i just den utsatta grupp det gäller och utsättas hela livet för just den utsattheten, och det verktyget står tyvärr inte i mänsklig makt att ge dem.
4 september 2013, 14:58
Sheyen
Medlem
Re: Varför är "blackface" rasistiskt?
Jag fattar inte varför det skulle vara rasistiskt. Samma sak om en blåman skulle målas vit.
Vad som är äkta rasism är, enligt mitt sätt att se det, att peka och hävda att "åååh, rasism!". En fördomsfri människa kan måla på utan att ens ha haft "rasism" i tankarna.