Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Hur fixar ni den " nya" tekniken? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Hur fixar ni den " nya" tekniken?
Då menar jag smartphones,surfplattor och nya operativsystem. Hur fixar ni det?Själv blir jag knäckt. Min hjärna kan inte ta något som har med detta att göra. Att i text läsa hur man ska gå till väga funkar öht inte alls. Vet inte ens om det hjälper om någon satt bredvid mig och visade hur fasen skulle göra. Datorn har jag min privata datorsupporter för men min android får jag ingen hjälp med. Pojkvännen vet inget alls om den androida tekniken. När jag köpte min Samsung Galaxy S3 fick han ta över min Samsung Galaxy mini som han inte fattar hur han ska göra med. Han har en PC - mobil och den är enklare säger han. Det är som att sitta på datorn i windows ungefär.

Visst vissa appar ser man direkt vad man ska göra men sen är det somliga som är så krångliga att det inte går att använda dom. Många gånger någon dold inställning man ska ha gjort men man ser det inte i någon meny så man vet inte om det.Tapatalk4 är ett exempel. På min mobil går den appen inta att använda. Funkar inte. Sen säger andra att den är perfekt och superbra. Ja för den som fattar hur man ska göra men det gör inte jag. Vissa hjärnor registrerar viss sorts info och andra hjärnor tar in annan typ av info. Min hjärna tar inte upp någon info om den " nya" tekniken. Jag känner mig utveckligsstörd - förståndshandikappad.

Så hur fixar ni den nya tekniken? Förstår ni allt?

4 juli 2013, 21:30
Medlem
Inlägg Re: Hur fixar ni den " nya" tekniken?
Vad är det som du tycker är knepigt? Tekniken eller användandet av appar, program etc?

5 juli 2013, 17:06
Medlem
Många appar är gjorda så att man behöver vara datageni för att förstå. Jag har appar som jag absolut vet hur jag ska göra med men sen kommer andra som jag anser är överdrivet krångliga.

5 juli 2013, 18:31
Medlem
Jag kan förstås trötta ut mig så jag inte orkar hantera mer information, men det gör ingen skillnad för mig var den kommer ifrån. Datorer är mer naturliga för mig än de flesta andra sätt att hantera information.

5 juli 2013, 23:18
Medlem
När det inte fungerar, RTFM.

6 juli 2013, 10:59
Moderator
Jag har inte ens försökt använda appar, surfplattor eller smartphones, så jag vet inte om jag fixar det eller inte. Min strategi brukar vara att vänta tills jag måste - och då brukar tekniken ha blivit både bättre och billigare. Det räcker med de program jag måste lära mig för jobbet. I övrigt vill jag ha det så enkelt som möjligt. Det är därför jag har en Handi istället för att köra med appar.

6 juli 2013, 12:38
Moderator
nallen skrev:
När det inte fungerar, RTFM.
(Uttytt "Read The Fucking Manual", läs den förbannade instruktionen.)

Instruktionen är ofta lika opedagogisk som apparaten. Ofta dessutom ofullständig eller inte uppdaterad. Den är ju förmodligen gjord av samma (eller samma sorts) personer, som aldrig har varit dataokunniga sedan spädbarnsåren och saknar pedagogisk utbildning, och på samma företag, som inte låter sina anställda utveckla färdigt.

(Känt exempel från annan bransch: när underbarnet Mozart som vuxen skulle skriva en "lätt [piano-]sonat för nybörjare" blev det en av hans svårare.)

6 juli 2013, 14:49
Medlem
Det kan vara Read the Fine Manual också... fast, jag får hålla med om att det inte är så ofta det inträffar.
Use the source Luke! är en annan klassisk uppmaning som dock inte alltid är tillämplig eftersom det förekommer så mycket ofri programvara.

6 juli 2013, 18:50
Medlem
Jag försöker att inte dra på mig för mycket teknik. Fyller inte upp smartphonen med skitappar tex. Så jävla smart är den inte. Den är bara en dum liten datamaskin som är opålitlig. Ju mindre man har i den desto bättre flyter funktionerna på.

10 juli 2013, 03:24
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.