Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Dalarna inför ny egen valuta. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Dalarna inför ny egen valuta.
http://www.dn.se/webbtv/nyheter/dalaort-infor-egen-valuta/
Citera:
De boende i samhället Stjärnsund i Dalarna har infört en egen valuta att handla med. Tanken är att Dalern, som valutan kallas, ska få igång närhandeln och stärka gemenskapen.

Jag tycker det är ett häftigt initiativ :D

26 mars 2013, 17:07
Moderator
Inlägg Re: Dalarna inför ny egen valuta.
Jo, det är nog både roligt och praktiskt. De har något alternativt i Stjärnsund (finns länkar om man googlar på ortnamnet). Mycket riktigt lät båda intervjuade som om de kom utifrån. Men det kan ju vara en bra idé för det. :04: Fast valutanamnet fick de gratis. *jaha, nu saknar jag plötsligt en avundsjuk smiley…*

I Uppsala sattes problemet under LUP (Lokala Uppsala-Pengar) för några år sedan, vet inte om de finns kvar. Undrar om inte den räntefria banken JAK var inblandad där.

26 mars 2013, 17:41
Medlem
Hur är det bra?
Hela världen borde väl tvärtom ha samma valuta.

26 mars 2013, 17:52
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Hur är det bra?
Hela världen borde väl tvärtom ha samma valuta.
Och sluta som Grekland?

26 mars 2013, 18:37
Medlem
Det finns väl fler alternativ.
Man behöver väl inte huxflux byta valuta i alla länder på en gång. Det måste vara en långsiktig och varsam process mot en enhetlig världssamordning, hela universum ska inkluderas så småningom.

:04:

26 mars 2013, 19:46
Medlem
Egen valuta :16:
Hela världen i samma sörja :28:

27 mars 2013, 00:47
Moderator
Du är så subtil, nallen. :P

27 mars 2013, 00:48
Medlem
Det har ju blivit hyggligt välförsett med smileys här :16:, sånt kan man utnyttja :25:

27 mars 2013, 01:20
Moderator
Det kan också vara bra för att få ett självstyrande lokalt sammanhang. Det kan ju handla om att man vill försöka gjuta nytt liv i den sortens informella byteshandel med varor och tjänster som folk alltid har ägnat sig åt informellt eller i små självstyrande sammanhang (by, kvarter), men som har tynat av de senaste årtiondena med krossade lokalsamhällen och ökad formalisering, och så råkar "pengar" (som idé) vara en praktisk förmedlande enhet i de fall man inte vill eller kan byta rakt av.

Sedan finns ju problematiska sidor av det också. Men man kanske ska akta sig för att bara döma ut folks initiativ och behov av informella överblickbara sammanhang där man direkt kan se att man har ett rättvist inflytande. Inte för att jag tror det var det CRA ville göra, men ändå.

27 mars 2013, 14:13
Medlem
Hade inte Jämtland nåt sånt på gång också med Evert Ljusberg som president, jag tror det...

28 mars 2013, 14:31
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.