Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Kaffe vs Pisskaffe. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Kaffe vs Pisskaffe.
Är det någon som vet hur man väljer ut det kaffe som har minst urindrivande ämnen i sig.
Så man slipper det här eviga rännandet på toaletten med medföljande vätskebrist.

28 september 2012, 16:51
Medlem
Inlägg Re: Kaffe vs Pisskaffe.
Koffeintabletter och vatten istället för kaffe? :?

28 september 2012, 17:54
Moderator
De-caf?

28 september 2012, 18:36
Medlem
Riktigt kaffe som ej är vätskedrivande borde inte vara möjligt, eftersom det är koffeinet som är vätskedrivande. Eller så finns det fler värskedrivande komponenter, det kan man kanske inte utesluta.

28 september 2012, 18:39
Medlem
kullan skrev:
Koffeintabletter och vatten istället för kaffe? :?
Men då blir det ju inget kaffe.

Yetin skrev:
Riktigt kaffe som ej är vätskedrivande borde inte vara möjligt, eftersom det är koffeinet som är vätskedrivande. Eller så finns det fler värskedrivande komponenter, det kan man kanske inte utesluta.
Koffeinet är lätt vätskedrivande i höga doser. Men inte tillräckligt för att kaffe skall anses vätskedrivande.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/te-och-kaffe-inte-vatskedrivande

28 september 2012, 19:14
Medlem
Enkelt: Sluta drick kaffe. :P

28 september 2012, 19:32
Medlem
Jag har 15kg orostade kaffebönor av olika sorter bl.a. Old brown Sulawesi, Colombia, Kenya
och den ohotade toppenbönan Äkta Java.
Har tyvärr ingenstans att rosta då jag inte får rosta hemma hos min hustru för hon avskyr
doften av rostade bönor, och den är stark. Det är väldigt roligt att blanda olika sorter för att
få blandningen som man tycker bäst om. Java och Colombia är en bra blandning, med lite mer
Java än Colombia. Jag köper det i göteborg på nätet, på Mauritz Kaffe.

15 oktober 2012, 09:01
Medlem
Påtår här att jag dricker två liter a' 24/7 såväl om natten som på dagen minst. Givit upp tanken på kaffekvarn och rostpanna och får därmed oftast nöja mig med att barbariskt njuta den drycken som den blir ur en gammal Melitta special 111 elbryggare (retro 1970-80-tal en snuttefilt från då det begav sig från kok till brygg?) Brygges en full panna/kanna för att tappas upp i ståltermos.
Bild
Dock att en Nilsjohan Don Pedro... som är den som gör vakumbryggningen/livet till en fest värd att fira med alla de tillbehör som en smörgås med samtliga dess pålägg... kan innehålla, m'm'minst två på varje brödbit, Bodum kallar den "Santos", har ingenting emot Bodum men hemma är det en nostalgisk Nilsjohan som gäller.
Bild
Som med Melittan så har jag även en röd Don Pedro i sin orginalförpackning i reserv, med "don pedron" är det nu så att det förbrukas en del av den... då den endast är gjord i flamsäkert glas men tyvärr ej så disksäkert....
Bild
En Bodum presskanna modell mindre tillsammans med spritkök m.m förvaras i cykelväskan som är förpassad till klädkammaren i väntan på campinghumör... kok eller brygg gör detsamma under de enklare förhållanden som råder när tältduken viks undan för att inta nya och ostörda intryck av vad livet har att erbjuda en bit bort från civilizationen...

Har dock ett obefintligt behov av tältande i den omgivning jag oftast befinner mig och märkligt nog smakar kaffet bäst när jag kommer hem till lyan efter mina utflykter tillsammans med "canis" min hund. [canis ett fiktivt namn på hunden min]
Bild
Min egen presskanna är inte som på bilden utan är en modell Bodum äldre liksom spritköket i all enkelhet är en snuskburk modell ä ur försvarets mob.förråd inhandlat på ÖB för tjugo år sen tillsammans med bestick X-tra tältpinnar moskitnät och regnställ m.m.

Bild
Tjugo kronor gav jag för hela "kitet" då på den tiden ett Trangia-kök med ett liknande innehåll och funktion kostade över 400:- SEK.
Bild
Att koka vatten kaffe "kålsoppa" "tall/granstrunt" eller gröt ägg m.m, ägg som även kan stekas i locket... fungerar även hemma vid tex elavbrott.
Bild
Den lilla brännaren... så effektfull att rätt hanterad även fungerar som fuktutdrivande värmare i ett litet tält.

OBS!
Rätt hanterad!!! Utspilld sprit i tältet och det finns inget kvar att värma förutom livet då. Likaså blir brännaren så varm att underlag och omgivning inte får vara av ett eldfängt material, lågan dessutom nästintill osynlig, svårsläckt om det vill sig illa då brännaren är gjord för att brinna med en teknik där spriten förångas till gas av brännarens värme och därför bör brinna klart dvs torr, annars är det släckning av lågan medelst en kvävning av lågan som gäller. OBS!

Utanför tält m.m så är det ett mycket lätt och gott sätt att koka/brygga sitt kaffe på ett spritkök då jag efter rasten tar min eldstad med mig och ingen behöver fundera på vem som på platsen varmt njutit en stund av lycka att minnas i dagar av grådis och slask. På dagsutflykten har ju en ståltermos gjort mycket för att bibehålla de aromatiska ämnena i kaffet och att det då kan smaka hyggligt gott... iaf så gott som jag förtjänat beroende av hur bryggning/kokning tappning till en i förväg diskad och uppvärmd termos har hanterats.

Pisskaffe har jag serverats på en allsköns cafeer och restauranger, har jag dessutom ätit på lokalen tycker jag det är jäkligt dumsnålt om kaffet är så illa hanterat att det är det som jag sen minns av måltiden.

Kaffe är urindrivande men inte så drivande som ryktet gjort sig gällande, själv dricker jag ju såpass mycket och dessutom med socker och misstänker därför att även sockret hjälper till med en försurning av min lekamen hmm... mest störande för mig om jag vaknat och har svårt att somna om och därför stiger upp och brygger mig kaffe, en två te-muggar sådär och genast somnat om för att snart väckas av att det trycker på, upp och skvätta lite men snart samma visa igen lite irriterande gubbskvättande natten igenom... inte alltid men tillräckligt ofta för att jag ska fundera på hur det kan rådas bot på den pissstörda sömnen.

En länk från "branchen" förvisso men... http://www.kaffeinformation.se/Kaffe-och-halsa/Kaffe-och-livsstil/Vatskedrivande-effekt/Fragor-och-svar-om-vatskebalans/ har hört liknande uppgifter från annat håll.

db

15 oktober 2012, 14:34
Medlem
db. Tack för ett tårfyllt inlägg.

(Har för övrigt själv relativt nyligen slutat igen med kaffet utan att ersätta det med annat än vatten. Tycker att det nattliga rännandet har blivit något mindre genom det. Innan dess drack jag en hel del, fastän min konsumtion och särskilt min finess inte kunde mäta sig med din.)

15 oktober 2012, 15:05
Moderator
Tårfyllt ja. Får mig att längta till långfärdscykling och friluftsliv. (Rentav till kaffe? Hm... :? ) Får bli i nästa liv. Och jag vill helst inte tillbaka till en värld som den här... :?

7 november 2012, 17:00
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.