Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Armeniska 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Armeniska
Finns det någon här som kan läsa, skriva på Armeniska? Det är den här varianten "anun’t inch e?"(vad heter du), "Shat hatcheli e"(roligt att träffa dig). Vad jag vet så är det "transliterated Eastern Armenian" det finns två varianter till som är ointressanta för mig ex. շնորհաւոր ծննդեան տարեդարձ = Happy birthday på Western Armenian och samma Ծնունդդ շնորհավոր på Eastern Armenian.
Har fått kontakt med mina Armenska vänner men naturligtvis så har den som kunde engelska tydligen flyttat till Ryssland :cry: , så nu begriper jag nästan inte ett jävla dugg :( .
Så om någon kan, eller känner någon som kan översätta den där varianten med normala bokstäver så skulle jag bli väldigt glad, nu får jag hanka mig fram med fraser hittade på nätet för att skriva något, och söka på ord när de skriver tillbaka, får snart ett psykbryt! Google translate fattar bara de där kråkfötterna så det är till noll hjälp, hjääääälp!!!

12 augusti 2012, 20:44
Medlem
Inlägg Re: Armeniska
Förslag på bra fraser på nätet innehåller sånt här, Im odatirry li e odzadz.kerov = Min svävare är full av ålar, den nivån är
inte till mycket hjälp men det skulle iof vara kul att se vad de svarade :lol: .

12 augusti 2012, 21:17
Medlem
Vilket jävla språk! :evil: Tre krumelur varianter, öst, väst och gammal, och två transkriberade varianter öst och väst. Dessutom begriper
inte de som bor i söder mot iran vad de som bor i norr säger och tvärtom. :?
I det lilleputtlandet borde borde det räckt med ett, sen kan dom ryska fast någon skum variant som Ryssarna tvingade på dem när de
var en del av Sovjetunionen.
En bra egenskap de har är att de hatar Turkar, det är deras specialintresse.Bild

13 augusti 2012, 08:22
Medlem
Varför skulle det vara en bra egenskap? Det tycker jag låter som en dålig egenskap.

"Asså, jag hatar inte dig dig personligen, jag hatar dig bara som en del av en grupp." :01:

Dessutom var du dubbelt kategorisk. :(

13 augusti 2012, 11:19
Medlem
Schueberird skrev:
Varför skulle det vara en bra egenskap? Det tycker jag låter som en dålig egenskap.

"Asså, jag hatar inte dig dig personligen, jag hatar dig bara som en del av en grupp." :01:

Dessutom var du dubbelt kategorisk. :(

Du har alldeles rätt, blev fort och fel, det skulle varit "De hatar Turkar, det är deras specialintresse." det är faktiskt sant,
om du bara viste vad sura de är för att Turkarna försökte utrota dem, Träffade ingen där som inte reagerade med ett så
starkt hat det kändes ovant...
Jag kan bara säga att jag har mycket stor förståelse för mina vänner i Yerevan, har varit till deras stora minnesmärke över
händelsen, det var nya blommor där hela tiden....
Om Turkiet åtminstone erkände vad de gjort!
Jag har valt sida, ja, men går inte personligen omkring och tycker illa om Turkar, avskyr Israels svinerier mot Palestinierna
också men jag hatar inte alla judar för det. Du fatta va?

Har nyss fått ett mail som jag inte begriper ett jävla dugg av och det lär ta hela kvällen att få fram något vettigt ur det :(

13 augusti 2012, 12:00
Medlem
Börja skriv på svenska till dem, så får la de lära sig det istället. 8-)

13 augusti 2012, 12:05
Medlem
Lite hederlig svensk imperialism. :02:

13 augusti 2012, 12:08
Medlem
Ron Jeremy skrev:
Jag har valt sida, ja, men går inte personligen omkring och tycker illa om Turkar, avskyr Israels svinerier mot Palestinierna också men jag hatar inte alla judar för det. Du fatta va?

Blaha blaha.

13 augusti 2012, 12:31
Moderator
Turkarnas folkmord på armenierna är dessvärre inget blaha. Undrar hurdana svenskarna skulle vara mot, säg, tyskar eller ryssar om någon av deras stater hade lagt beslag på hela Göta- och halva Svealand (om än med sedan gammalt mer blandad befolkning – men också det har sina politiska bakgrunder) och skjutit eller torterat ihjäl alla svensktalande som inte lyckades fly. Och sedan vägrade erkänna det ens snart ett århundrade efteråt, utan tvärtom fortsatte göra vad de kunde för att förstöra eller omtolka även de materiella spåren, både kvarstående och arkeologiska, efter svensk bosättning. Och detta med stöd av en omvärld som i stort sett teg ihjäl saken – av den vanliga lojaliteten med (relativa) stormakter.

I trådfrågan kan jag tyvärr inte vara till någon hjälp. Armeniska är ett sådant där språk jag gärna hade velat lära mig i ett liv där jag kunde uträtta något...

13 augusti 2012, 13:30
Moderator
... och med "halva Svealand" menar jag då den del där Uppsala och Stockholm ligger. Dessutom kanske man inte bör vara alltför omedveten om historiens betydelse för oss för att kunna sätta sig in i det, vilket nog de flesta är i ett så skyddat område som Sverige. Vill också påpeka att jag anser att ideologin nationalism är ett djävla otyg i samma division som religiös intolerans; men ett sådant här trauma handlar inte bara om det, framför allt inte som något man kan nagla fast den drabbade parten vid.

13 augusti 2012, 13:54
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.