Såg en video om ofattbart grov misshandel av djur på en gård i Ohio, USA (2010).
Bifogar länken till youtubevideon men
avråder alla känsliga från att titta. Det är avskyvärt och helt ofattbart, dessa kor och kalvar...det de fick utstå.
http://www.youtube.com/watch?v=gYTkM1OHFQgJag vet att inget blir bättre ifall just dessa män skulle straffas (gårdsägaren fick inget straff och en av förövarna endast 8 mån. i fängelse) men jag hoppas ändå att de dör en plågsam död.
Jag skulle vilja veta vad som hände med kalvarna och korna efteråt, dog de av sina skador? Fick de någon kärlek alls?
Hur vanligt är det med så här fruktansvärt grov djurmisshandel, eller djurmisshandel överhuvudtaget? Händer det även här i Sverige?
När jag tittat på dokumentärer där gårdsdjur hanteras, exempelvis Kokvinnorna som nu går i SvtPlay, så reagerade jag på hur omilt djuren ändå hanteras. I nämnda dokumentär kommer en slaktare av något slag och tar livet av en oxe direkt på plats i hagen. Han sparkar till oxen för att få den i rätt position. Är det så det går till?
I en annan dokumentär som handlade om minkfarmarna (har glömt namnet, den kanske hette just Minkfarmarna?) såg man hur extremt hårdhänta minkskötarna var. När minkarna skulle avlivas så plockades de väldigt omilt upp ur sina burar och trycktes med våld in i den lilla öppningen på plåtlådan som var någon sorts vakuumanordning där de sedan dog. Deras huvuden slog i kanterna av öppningen, man hörde ljudet väldigt tydligt.
Samma omildhet när skötarna/farmarna eller vad de nu vill kallas, skulle ta upp minkar ur en bur och placera i en annan när det var dags för parning. Det var väldigt våldsamt och måste ha gjort ont. Ändå tyckte de här männen att de hanterade minkarna på bästa sätt.
Blir folk som har hand om djur dagligen blinda inför hur de faktiskt hanterar djuren?
Hur ska man komma åt det här problemet?